"Vi vil ikke styre bilen med bind for øjnene"
Raunstrup-direktør Søren Kristensen vil hellere se det administrative bagland spille perfekt sammen med håndværkerne i marken, end han vil bygge et smukt glashus på havnen.
2
Billeder
Søren Kristensen foran en tavle, der viser processen fra visioner til det færdige byggeri. De sorte huller illustrerer de mange udfordringer, Raunstrup kan støde på undervejs i processen.
- Vi aftalte, han skulle komme på et bestemt tidspunkt en dag, hvor jeg så blev hjemme fra arbejde. Da han ikke dukkede op til tiden, ringede jeg til firmaet, som sagde, at han ville komme inden for et kvarter. En halv time senere var han stadig ikke dukket op, og da jeg igen ringede til firmaet, sagde de, at de ville prøve at finde ham og derefter få ham til at ringe til mig. ”Nej, det behøver du ikke”, sagde jeg så og lagde på.
Kæmpe respekt for folkene i marken
Søren Kristensen er administrerende direktør i Raunstrup A/S, og han har dermed ansvaret for syv tømrer- og entreprisevirksomheder, der alle operer under koncernens navn og logo. Han bliver derfor ekstra irriteret, når kollegaer fra håndværksbranchen lever op til det dårlige rygte ved ikke at have styr på tid og aftaler.
- Det er fuldstændig grotesk, at vi i byggebranchen har sådan et ry, uden at alle forsøger at gøre noget ved det. Her i Raunstrup prøver vi hele tiden at uddelegere mere ansvar til alle ansatte i koncernen. Tømreren skal ikke ringe til mig og sige, han bliver forsinket. Han skal selv tage ejerskab og ringe til kunden og sige: ”Jeg er forsinket, hvad gør vi?”, siger Søren Kristensen.
Og ja, det optimale er naturligvis, at man helt undgår forsinkelser, hvilket Raunstrup da også er blevet bedre til og fortsat arbejder med. En af nøglerne til vores vækst har været at uddelegere ansvar, hvilket er en af lederskabets fornemste opgaver, ifølge Raunstrup-direktøren.
- Jeg er selv håndværker og har kæmpe respekt for folkene ude i marken. Jeg plejer at sige, at de vil klare sig væsentlig bedre uden os, end vi vil klare os uden dem. Sidste år monterede vi et par tusinde solcelleanlæg. Hvis vi skulle sidde og administrere det herinde, ville vi aldrig være lykkedes med det, så det er helt klar tømrernes fortjeneste. Og den måde, vi har gjort det på, er ved at bruge tid på at uddanne dem fra starten, lyder filosofien.
Må efterleve det prædikede
Blå bog: Søren Kristensen
• Uddannet bygningsingeniør ved Aalborg Universitet i 2001.
• Ansat i Raunstrup i 2008 og udnævnt som adm. direktør for Raunstrup Tømrer og medejer af både Raunstrup Tømrer og Raunstrup den 1. februar 2010.
• I foråret 2011 udnævnt som overordnet direktør for Raunstrup-koncernen i forbindelse med en ny, fælles strategi for Raunstrup A/S og Raunstrup Tømrer A/S.
• Gift, far til to børn og bosiddende i Silkeborg.
Netop uddannelse, struktur og organisering fylder meget i en snak med Søren Kristensen, som godt kan lide, at der er styr på sagerne. De syv afdelinger under Raunstrup skal aflevere de relevante regnskabstal til tiden, så bogholderiet hver måned kan gøre status over, hvilken retning koncernen som helhed bevæger sig i.
• Uddannet bygningsingeniør ved Aalborg Universitet i 2001.
• Ansat i Raunstrup i 2008 og udnævnt som adm. direktør for Raunstrup Tømrer og medejer af både Raunstrup Tømrer og Raunstrup den 1. februar 2010.
• I foråret 2011 udnævnt som overordnet direktør for Raunstrup-koncernen i forbindelse med en ny, fælles strategi for Raunstrup A/S og Raunstrup Tømrer A/S.
• Gift, far til to børn og bosiddende i Silkeborg.
- Vi laver månedsregnskaber som om det var et årsregnskab. Vi kan hele tiden se, hvor vi står henne, for hvis ikke vi gør det, så styrer vi bilen lidt i blinde, lyder filosofien fra den øverste chef, som har medbragt en diskret mappe med noter til mødet med Building Supplys udsendte.
- Jeg er ikke kontrolfreak overhovedet, men jeg har for eksempel den her to do-mappe, så jeg ved, at jeg ikke glemmer noget. Det giver mig en ro og gør, at jeg ved, der er styr på det. Det er en tankegang, jeg gerne vil have implementeret i hele virksomheden, siger Søren Kristensen og tilføjer så:
- Jeg kan da også have travlt, og det er heller ikke fordi, jeg aldrig kan glemme noget. Jeg kan bare godt lide at have en vis struktur på tingene. Og så handler det også som leder om at vise, at man kan efterleve nogle af de ting, man står og prædiker.
Skibene skal sikkert i havn
Nogen typisk prædikant virker Søren Kristensen dog ikke som. Han mener som nævnt, at det er en grundlæggende styrke for en leder at være i stand til at uddelegere arbejdet, ligesom han bruger en stor del af sin energi på at skabe de bedste betingelser for alle andre i koncernen.
- Den ene del af min dagligdag består i at være leder og sparringspartner for afdelingsdirektørerne. Og den anden del af jobbet er at få skabt rammerne for virksomhederne i koncernen, så kunderne opfatter os på den samme måde hvad enten de går ind ad døren i Randers eller Odense.
Søren Kristensen, der er uddannet bygningsingeniør fra Aalborg Universitet i 2001, blev ansat i Raunstrup i 2008 og udnævnt som adm. direktør for Raunstrup Tømrer og medejer af både Raunstrup Tømrer og Raunstrup den 1. februar 2010.
I foråret 2011 vedtog man så en ny, fælles strategi for Raunstrup A/S og Raunstrup Tømrer A/S, der satte Søren Kristensen i spidsen for koncernen som den øverste chef. I samme periode er både tømrer- og murervirksomheden Bolther-Stensgaard fra Randers, tømrerfirmaet Bent Andersen fra Silkeborg tømrerfirmaet Thode Tømrer og Snedker i Odense blevet opkøbt og implementeret i koncernen.
Kulturen skal æltes ind
En af de største udfordringer har derfor været at få hele koncernen til at spille og tænke sammen. Søren Kristensens strategi for forløbet handler om at sætte sig helt klare mål og prioriteter.
- Man skal virkelig have respekt for, at man ikke bare sætter en masse ting i gang uden at se til, at de der berømte skibe kommer sikkert i havn. Det er nok der, jeg har udviklet mig mest; ved at fokusere benhårdt på de ting, der skal prioriteres højest, siger han.
Den vigtigste prioritet er forretningssystemet, som skal ensartes alle virksomheder i koncernen for at sikre, alle arbejder lige effektivt og samtidig trækker i den rigtige retning. I anden omgang kommer virksomhedskulturen, hvor Raunstrup siden 2007 har arbejdet ud fra de fire nøgleord ”Initiativ”, ”Købmandskab”, ”Styring” og endelig ”Glædsel”, der er sammensat af ordene glæde og trivsel.
- Vi holder ledelsesmøder hver måned, så vi kan ælte værdierne ind i virksomhederne. Men det er jo kendt stof, at hvis du implementerer en virksomhedskultur ind i en anden, så er der sandsynligvis noget godt i begge to. Hos Raunstrup har vi både nogle værdier og nogle forretningssystemer. Forretningssystemerne kører vi ind fra starten, mens værdierne så mere må komme hen ad vejen, forklarer Søren Kristensen om tankegangen, som altså giver de opkøbte virksomheder et solidt og kompetent bagland, hvorved de kan koncentrere sig fuldt ud om at udføre de håndværksmæssige opgaver uden distraherende bekymringer.
- Det er ikke det samme som at bygge en Toyota, og det bliver det heller aldrig. Men vi har prøvet at gribe processen anderledes an, så det ikke føles som om, vi starter helt forfra hver eneste gang, vi begynder på et nyt byggeprojekt, fortæller Søren Kristensen.
”Jeg er jo også byggemand”
Han fremhæver stormene Allan og Bodil som gode eksempler på, hvad Raunstrup i dag har kompetence til. Med store forsikringsselskaber blandt kunderne, gav stormenes skader flere hundrede henvendelser til koncernen, som viste sig i stand til at løse opgaverne tilfredsstillende.
- Når jeg tænker på, at vi både administrativt og ude i marken kan administrere, at der kommer 300 opgaver ind på et par dage, så synes jeg, at det er mindst lige så fascinerende som at bygge et stort og flot glashus nede på havnen, siger Søren Kristensen.
Og tilføjer så alligevel:
- Men jeg er jo også byggemand. Jeg kan da godt lide at bygge noget godt og flot. Så det er da klart, at når vi har arbejdet tre år på en svømmehal i Randers, der er den første OPP af sin art i Danmark, og jeg så kan køre op og se en rigtigt flot byggeplads og et flot byggeri, så bliver jeg da også stolt over det. Det skal ikke være nogen hemmelighed.
Artiklen er en del af temaet Topchef i tale.