Schmidt hammer lassen klar til global succes
Det går godt for det århusianske arkitektfirma Schmidt hammer lassen, der i år kan fejre sin 20-års fødselsdag. Det markeres med en ny administrerende direktør, nye partnere og et nyt kontor i London – og et skærpet fokus på prestigefyldte kulturbyggerier på udvalgte markeder.
Nyudnævnt adm. direktør
Den 41-årige Bente Damgaard er netop blevet udnævnt til administrerende direktør og skal stå i spidsen for den nye organisation med 150 ansatte i Århus, København og snart London. Hun har tidligere været ansat som økonomichef i KPMG.
- Med min baggrund fra en helt anden branche, kan jeg bidrage til at sikre, at SHL konsoliderer sig på udvalgte internationale markeder, og at virksomheden skaber det økonomiske råderum, som er forudsætningen for at vores kreative visioner kan føres ud i livet, fortæller Bente Damgaard, adm. direktør i Schmidt hammer lassen.
SHL er herhjemme mest kendt for udvidelsen af Det Kongelige Bibliotek (Den Sorte Diamant) i København, AROS Kunstmuseum i Århus og Nykredits domicil i Københavns havn. De seneste år har arkitektfirmaet konkurreret med de absolut største internationale arkitektnavne og har vundet en række internationale prestigeprojekter som Amazon Court i Prag og seneste Aberdeen Universitetsbibliotek i Skotland.
Ny organisering
SHL forventer i år en rekordomsætning på 100 mio. kr. og opskriften for det videre arbejde er for den nyudnævnte adm. direktør en øget fokusering og organisering af virksomheden.
Således tegnes SHL fra i dag af adm. direktør Bente Damgaard og kreativ direktør Bjarne Hammer, der er medindehaver af virksomheden sammen med partnerne Morten Schmidt, John Lassen, Kim Holst Jensen, Morten Holm – og den nyudnævnte partner Stephen D. Willacy, der skal stå i spidsen for SHL’s nye kontor i London.
Skærpet profil
Mens Bente Damgaard skal stå for økonomien, bliver det Bjarne Hammer, der som kreativ direktør skal tegne firmaet i arkitekturdebatten.
- Vores åbne og demokratiske arkitektursyn har matchet udfordringerne på markedet i Storbritannien, kommenterer Bjarne Hammer som forklaring på at det nu lykkes at slå igennem på blandt andet det eftertragtede britiske marked.
Han fortsætter:
- Vi er oppe mod kendte aktører, som alle kan tilbyde noget stort og spektakulært. Men når vi samtidig præsenterer et indlevende værdisæt, hvor man som bruger føler sig inddraget i arkitekturen, så oplever vi en fantastisk succes, slutter han.
Kilde: Schmidt hammer lassen.