23948sdkhjf

Letbane-ordre til Dansk Autoværn

Silkeborg-virksomheden skal levere cirka 1.800 meter specialudviklet personrækværk til Aarhus Letbane.
De 1.800 meter personrækværk skal leveres til letbane-projektet i 2014, hvor de skal indgå i etableringen af fire broer. Ordren omfatter to varianter, hvoraf den ene er et specialudviklet rækværk, som er designet af Cowi.

Både Jorton, Per Aarsleff og Arkil Bro og Beton har entrepriser i forbindelse med bygning af broerne. Jorton står for to broer á 75 meters længde på entreprise 12, Herredsvej – Randers, mens Aarsleff opfører en enkelt bro på 350 meter som led i samme entreprise. Formand John Bargisen siger om projektet:

- De første personrækværk blev monteret i uge 3, og det forløb rigtig godt. Vi samarbejder fint med Dansk Autoværn og får det til at glide på pladsen. De store udfordringer ligger i at skulle afspærre trafikken, som vi kommer til at gøre over flere nætter i uge 4. Det kræver at alt klapper og forløber som planlagt, så vi kan nå det inden for den frist, hvor afspærringen er.

Rækværkerne skal dels bruges til sikring af cyklister og fodgængere og dels til sikring af medarbejderne i forbindelse med blandt andet banearbejde på nødperroner. Projektet kræver stor præcision i både produktion og montage på grund af de høje krav til tolerancerne i konstruktionen.

Samtidig er koordineringen imellem Dansk Autoværn og entreprenørerne meget vigtig, da de 400 kg tunge sektioner af rækværk skal løftes op på broerne, af de samme byggekraner, som bruges til mange andre formål på byggepladsen.

For at sikre optimal drift på byggepladsen skal kranerne være tilgængelige, når rækværkerne skal monteres ca. 14 dage efter støbning af broerne, så de også kan fungere som sikkerhedsrækværk i forbindelse med færdiggørelsen af broerne.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.158