23948sdkhjf

Femern-tunnel tiltrækker hele den europæiske anlægsbranche

200 virksomheder var repræsenteret, da Femern A/S tirsdag præsenterede tunnelprojektet og indholdet i to nye kontrakter på en ’Industry Day’ i København.
Ni internationale konsortier er allerede i gang med at give tilbud på selve tunnelen og nu begynder processen med at finde de entreprenører, der skal levere og montere ”indmaden” i tunnelen.

Og de to kommende kontrakter vækker stor interesse blandt virksomheder i Danmark, Tyskland og en lang række andre europæiske lande. Flere end 400 deltagere fra omkring 200 forskellige virksomheder var tirsdag samlet i København for at høre om de to nye udbud fra Femern A/S.

- Med så mange kvalificerede og interesserede virksomheder forventer vi stor konkurrence blandt de konsortier, der ønsker at deltage i de kommende udbud. Vi stiller store krav til entreprenørerne, men for dem er det også en stor mulighed for at komme til at deltage i byggeriet af verdens største sænketunnel, siger teknisk direktør i Femern A/S, Steen Lykke.

Industry Day gav også mulighed for, at deltagerne kan møde hinanden på et uformelt plan. Femern A/S har lagt vægt på, at de mindre og mellemstore virksomheder har kunnet møde mulige samarbejdspartnere med henblik på at danne joint ventures, der kan tilbyde sig som underleverandør til de konsortier, der skal byde på kontrakterne.

Udbudsprocessen fortsætter i februar
De to nye kontrakter omfatter de elektriske og mekaniske anlæg – fx belysning, dræn, ventilation, overvågning og kontrolsystemer samt elforsyningen til kørestrøm og andre installationer fx transformatorstation og koblingsudstyr for forsyning af kørestrøm og elforsyning til tunnelen.

Udbudsprocessen for de to nye kontrakter fortsætter i februar, når entreprenørkonsortierne skal søge om prækvalifikation. Ansøgningsfristen er i maj og i løbet af sommeren vil Femern A/S vælge de egnede konsortier, hvorefter udbuddene sættes i gang.

Den overordnede tidsplan for Femern projektet er, at Folketinget skal behandle forslag til anlægslov ved udgangen af 2014 eller begyndelsen af 2015. I Tyskland forventes en godkendelse af projektet i første halvår 2015. Når anlægsloven er vedtaget og den tyske myndighedsgodkendelse er på plads, kan byggeriet gå i gang i sommeren 2015, så tunnelen kan gøres færdig ved udgangen af 2021.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109