Arkil vinder kontrakt til 120 millioner
Anlægsentreprenøren skal stå for jord- og konstruktionsopgaver i projekt, der sikrer kortere rejsetider mellem København og Sydsjælland.
Konstruktionerne består af broer, faunapassager og støttemure. Samtidig skal der omlægges veje og stier i området fra Ølsemaglevejs skæring med Den nye bane til Lyngstiens skæring med S-banen og Lille Syd-banen. Kontrakten er på 120 mio. kr., oplyser Banedanmark.
København-Køge afkortes med et kvarter
Fra den nye station, Køge Nord, skal to højhastighedsspor føres videre mod Ringsted, mens yderligere to spor føres under Køge Bugt Motorvejen og S-banen for herefter at tilsluttes Lille Syd-banen mod Næstved.
I den forbindelse skal Ølsemaglevej hæves og en ny bro etableres over den nye bane, Køge Bugt Motorvejen og S-banen. Via knudepunktet Køge Nord Station reduceres rejsetiden mellem Næstved og København markant, og ifølge Banedanmark kan passagerne se frem til at spare cirka et kvarter hver vej i rejsetid mellem København og Køge.