Tusindvis af byggejob i ny togaftale
Den 28,5 mia. kr. store aftale om TogfondenDK giver beskæftigelse til 32.000 i anlægsperioden, vurderer brancheorganisation.
Aftalen indebærer, at den såkaldte Timemodel gennemføres, og at størstedelen af jernbanen i Danmark elektrificeres. Der bliver tale o et ganske omfattende anlægsarbejde, og hos Danske Anlægsentreprenører vurderer man, at aftalen vil give beskæftigelse til 32.000 i anlægsperioden.
- Det er vigtigt for branchen, at man kan se frem til en aktivitet af et omfang, der giver virksomhederne mulighed for at fastholde og udvikle de kompetencer, der er så vigtige for konkurrenceevnen i en stadig mere og mere globaliseret verden, siger branchedirektør Niels Nielsen.
Hovedelementer i ”En moderne jernbane – udmøntning af Togfonden.dk”
Realisering af Timemodellen (ca. 14,8 mia. kr.)
Ny bane over Vestfyn til 4,9 mia. kr.
Ny bro over Vejle Fjord til 4,3 mia. kr.
Ny bane Hovedgård – Aarhus til 3,4 mia. kr.
Opgradering af Fredericia – Vejle, Vejle – Horsens – Hovedgård samt omkring Aarhus H til samlet 1 mia. kr.
Opgradering af Aarhus – Hobro til 0,9 mia. kr.
Pulje til perrontilpasninger m.v. på 0,3 mia. kr.
Elektrificering for samlet 8,7 mia. kr.
Det danske jernbanenet er i dag kun delvist elektrificeret. Med Togfonden DK elektrificeres følgende strækninger frem mod midten af 2020’erne: Fredericia – Aalborg (2021-2023), Aalborg – Frederikshavn (2023-2025), Vejle – Struer (2024-2026), Roskilde – Kalundborg (2022-2024)
Regionale opgraderinger (1.240 mio. kr.)
Aalborg – Frederikshavn, Struer – Thisted , Langå – Struer, Østerport – Helsingør, Vejle – Struer, Esbjerg – Struer, Skanderborg – Skjern, Bramming – Tønder, Holbæk – ...Sønderborg.
Ny bane til Billund (750 mio. kr.)
Der afsættes 750 mio. kr. til projektet, der får stationer ved Billund Lufthavn og nær Legoland. Transportministeriet vil på baggrund af drøftelser med de lokale parter komme med et oplæg om alternative linjeføringer, herunder letbane. Aftaleparterne vil drøfte oplægget i april 2014.
Ny Ellebjerg Station (512 mio. kr.)
For at gøre Ny Ellebjerg til nyt knudepunkt for gods- og passagertrafik etableres en såkaldt fly-over (niveaufri skæring), hvor Øresundsbanen på bro føres over den nye bane. Dette koster 350 mio. kr. Der afsættes desuden 162 mio. kr. til etablering af de nødvendige perroner, trapper, elevatorer, overdækning mv.
Hertil kommer en række mindre projekter til forbedringer rundt omkring i landet; herunder kapacitetsudvidelser og pulje til bilparkering.
Læs hele aftaleteksten på Transportministeriets hjemmeside