Godt samarbejde sikrer udvidelsen af den københavnske metro
Som rådgivende ingeniører på metroens etape 2B og 3 har Carl Bro Gruppen gennem samarbejde med samtlige interessenter navigeret sikkert igennem...
Med metroen er infrastrukturen i Hovedstaden udbygget væsentligt, og når sidste etape til Københavns Lufthavn efter planerne står færdig i 2007, kan københavnerne hurtigt og enkelt køre med offentlige transportmidler på kryds og tværs i Hovedstaden.
Men projektet har ikke kørt på skinner hele vejen. Ikke nok med at det har stillet krav til de tekniske løsninger i anlægsarbejdet – det har også sat samarbejdsevnerne på prøve. Det fremgik for eksempel i en kompliceret sporkrydsning på Vanløse Station på etape 2B.
Under detaljeringen viste det sig, at placeringen af 3. skinnen – strømforsyningen – betød, at toget på en kort strækning i sporkrydsningen ikke fik kørestrøm. Efter en analyse af togets hastighedsmønster i sporkrydsningen kom Carl Bro Gruppen i samarbejde med bygherre, entreprenør og komponentleverandør frem til at ændre hældningen på 3. skinnens overgangsramper.
På den måde blev det sikret, at toget fik fuld kørestrømsdækning. Problemet blev således løst gennem en mindre projektændring, der kunne gennemføres uden en dyr og tidskrævende ombygning af den egentlige sporgeometri.
Med metro-projektet har Carl Bro Gruppen – foruden de tekniske udfordringer – fået erfaring i at styre sikkert gennem et omfattende projekt med mange forskellige interessenter.
Ud over de faglige interessenter som bygherre, projekteringsleder, entreprenører og arkitekter har en række andre forhold påvirket projektet. For eksempel har hensynet til naboer og det omgivende miljø samt ønskerne fra de tre kommuner, som metroen gennemløber, spillet en væsentlig rolle i projektet.
Et projekt af en sådan karakter stiller krav til projektledelse, samarbejdsevne og omstillingsevne. Ved at fokusere på disse parametre og tage hånd om udfordringerne undervejs i projektfasen, er det lykkedes Carl Bro Gruppen at levere et færdigt resultat, der levede op til kundens, Ørestadsselskabets, forventninger, og den færdiggjorte etape 2B kunne tilmed overdrages før tid.
Kilde: Carl Bro