23948sdkhjf

Nyt ledelsessystem giver systematik og ro i maven

En DRA-certificering har skabt tydelige forbedringer hos liftudlejningsvirksomheden Riwal – både internt og eksternt.
Implementering af et nyt ledelsessystem har medført, at Riwal siden juni 2013 har kunnet påføre certificeringsmærket DRA på sine 1.700 lifte og teleskoplæssere.

Certificeringen har givet grundlag for et mere konsekvent og organiseret arbejde med blandt andet kvalitet og arbejdsmiljø – og det er noget, der skaber sikkerhed i hverdagen, fortæller teknisk chef Jens Dahl:

- Vi står i dag med et system, der har givet os en mere ensartet måde at gøre tingene på – både eksternt i forhold til vores kunder og internt i forhold til vores medarbejdere, siger Jens Dahl om certificeringen og det nye ledelsessystem, der har hjulpet Riwal til en mere systematisk tilgang til processer og arbejdsgange.

Hos Riwal har man bl.a. haft fokus på værnemidler og taget forhåndsregler på værkstederne fx ved at bære høreværn. For at leve op til krav om luft og udsugning har man investeret i ventilations- og varmegenvindingsanlæg, og der er ligeledes kommet nye hjælpemidler til værkstederne fx liftborde til gulvlifte.

Også et stort plus for kunderne
I praksis betyder ledelsessystemet, at en lang række af Riwals procedurer og arbejdsgange ensrettes. Hele systemet er webbaseret, og alle dokumenter er tilgængelige for medarbejderne. For at opnå DRA-certificeringen har virksomheden igangsat procedurer, der sikrer løbende opfølgning på fejl.

- Det nye for os er at arbejde med såkaldte ’løbende forbedringer’ ud fra mål og handlingsplaner for, hvordan vi hele tiden kan forbedre os. Det er i sidste ende også et stort plus for vores kunder, fordi vi får en meget systematisk tilgang til at gøre os selv bedre hele tiden, siger Jens Dahl.

Riwals arbejde med DRA betyder nemlig, at kunderne kan være sikre på at få løsninger, som er 100 procent i orden, når det gælder kvalitet, sikkerhed og miljø. Kernen i certificeringen er sikkerhed og kvalitet af det fysiske materiel, som udlejes til kunderne. Riwal har løbende opfølgning på kvaliteten af produkterne og følger nu systematisk op på fejl for at sikre, at det ikke sker igen.

Bedre sikkerhed i hverdagen
Certificeringen har også haft stor indvirkning på Riwals medarbejdere og deres sikkerhed. Med det nye system har medarbejderne nu bedre muligheder for at lære af tidligere ulykker og hændelser og kan dermed undgå, at lignende situationer og uheld opstår.

- For mig som arbejdsmiljørepræsentant betyder systemet, at jeg kan finde de svar, jeg skal bruge, når kollegaer henvender sig med spørgsmål omkring arbejdsmiljøet, og at jeg nemmere kan registrere ’nær-ved-hændelser’, så alt kan blive dokumenteret, siger Hans Rasmussen, liftmekaniker og arbejdsmiljørepræsentant hos Riwal i Odense.

Daniel Laursen, værkstedskoordinator og sikkerhedsrepræsentant hos Riwal Århus (Tilst), har også kunnet mærke en forskel efter DRA-certificeringen og det nye system.

- Jeg har ansvar for, at de ting, vi har skrevet ned, bliver overholdt, at arbejdsgangene forløber korrekt og holde øje med, at folk ikke kommer galt af sted. Før i tiden havde man lidt ondt i maven, når der skete en ulykke, men med DRA har man ro i maven allerede fra start af, fordi vi har en beredskabsplan og statistisk kan måle os selv. Jeg tror, folk er glade for, at de nu kender årsagerne til de uheld, der sker, fordi vi har et system, der hjælper med at skabe en sikker hverdag, siger han.

Vil reducere miljøpåvirkningen
Udover kvalitet, sikkerhed og arbejdsmiljø fokuserer certificeringen også på materieludlejerens miljøstyring. Riwal har blandt andet etableret et mere sikkert beredskab i forhold til miljøuheld. Man har nu forskellige redskaber parat i bilerne, der fx kan begrænse og stoppe oliespild. En af Riwals miljømålsætninger for er desuden at reducere virksomhedens miljøpåvirkning ved at reducere tomgangstiden.

DRA-certificeringen anbefales af Dansk Byggeri og bygger videre på Liftkontrol- og Maskinkontrolordningerne, som drives af Materielsektionen. Certificering og kontrol varetages af det uafhængige kontrolorgan FORCE Technology.

Riwal Danmark A/S blev grundlagt i 2001 og beskæftiger 110 medarbejdere fordelt på afdelinger i Odense, Glostrup, Aalborg og Aarhus. Moderselskabet Riwal B.V. i ligger i hollandske Dordrecht. Riwal er til stede i 17 lande og har i alt omkring 800 ansatte.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078