Idékatalog om digitalisering af den kommunale byggesags-behandling
Digitalisering kan bl.a. bidrage til at styrke effektivitet og kvalitet i byggesagsbehandlingen, hvilket er til fordel for både kommuner, borgere og den danske byggebranche...
Idékatalog om digitalisering af den kommunale byggesagsbehandling
Digitalisering af data og arbejdsgange bliver et stadig vigtigere redskab for at kunne varetage rollen som bygningsmyndighed.Digitalisering kan bl.a. bidrage til at styrke effektivitet og kvalitet i byggesagsbehandlingen, hvilket er til fordel for både kommuner, borgere og den danske byggebranche.
Mange kommuner er positive overfor en øget digitalisering af byggesagsbehandlingen.
Der er dog stor forskel på, hvor langt kommunerne er i digitaliseringsprocessen, og særligt de mindre kommuner har ikke ressourcerne til at løbe digitaliseringsprocessen i gang.
På denne baggrund har Erhvervs- og Byggestyrelsen med indeværende projekt ønsket at facilitere en proces, der kan sætte skub i kommunernes digitalisering af byggesagsbehandlingen.
Styrelsen har til formålet etableret et samarbejde med KL, Kommunalteknisk Chefforening (KTC) samt Københavns og Frederiksberg Kommuner. Idékataloget fremlægger fem anbefalinger til nogle overordnede indsatsområder, der vil kunne styrke digitaliseringen af den kommunale byggesagsbehandling.
Det er vurderingen, at den forestående kommunalreform giver en unik mulighed for at styrke koordineringen på tværs og fremme den digitale byggesagsbehandling.
Der er således gode muligheder for at sikre data og systemintegration, hvis der allerede nu sættes fokus på fælles løsninger og på, at de kommende investeringer i dataintegration og IT-systemer også inkluderer byggesagsbehandlingen.
Rapporten kan læses her .
Kilde: Erhvervs- og Byggestyrelsen.