23948sdkhjf

Debat: Danske firmaer dropper USA – vil mod Marokko og Sydamerika

Virksomheder skifter fokus fra USA til nærmarkeder og alternative markeder grundet usikkerheder om straftold og øgede eksportudfordringer, lyder det fra debattør

Dette er et debatindlæg, og følgende tekst er et udtryk for skribentens egen holdning.

Med verdens største økonomi og et BNP på 27.360,94 mia. dollars i 2023 har USA et enormt markedspotentiale for udenlandske virksomheder.

I 2023 eksporterede danske SMV’er for 12,1 mia. kr. til USA, jf. Udenrigsministeriet. Det er næsten en fordobling over de seneste ti år.

Flere SMV’er har allerede del i eksportmilliarderne til USA, og trods trusler om straftold på europæiske varer er USA stadig et attraktivt marked med store muligheder for mange små og mellemstore virksomheder.

En potentiel straftold gør virksomheder med eksport til USA usikre og kan true de positive udsigter.

Eksporttendenserne skifter

I erhvervshusenes seneste pulje med eksportstøtte står Erhvervshus Nordjylland og Erhvervshus Hovedstaden for halvdelen af alle eksportansøgninger i Danmark til SMV:Eksport.

For første gang i Virksomhedsprogrammets historie har ingen SMV’er i de to regioner søgt støtte til at starte eksport op i USA. Over hele landet ser vi samme tendens: Andelen af ansøgninger om eksportstøtte til USA fra erhvervshusene er faldet fra 10 pct. i 2023 til blot 3,1 pct. i 2025.

Men hvor søger SMV’erne så hen?

Vi kan se, at små og mellemstore virksomheder i stigende grad vender opmærksomheden mod mere nærliggende og stabile markeder som Sverige, Norge og Tyskland. Samtidig ser vi en ny og interessant tendens, hvor mere fjerne og uopdyrkede markeder som Sydamerika og Marokko får deres interesse.

Nærmarkeder ligger ikke kun geografisk tæt på Danmark og har lavere logistiske omkostninger. De har også en mere ensartet regulering og forbrugerpræferencer, der gør det lettere at afsætte produkter og tjenester.

Selv om Tyskland har økonomiske udfordringer, er vores nabo syd for grænsen fortsat vigtig. Tyskland er Danmarks næststørste eksportmarked for både varer og tjenester (2023). Mod nord tilbyder både Sverige og Norge lignende markedsvilkår og forretningskultur som Danmark, hvilket gør de to nordiske markeder oplagte for mange SMV’er.

Diversificering er nøglen

Mere fjerne markeder som Sydamerika og Marokko tiltrækker sig også opmærksomhed – dog i mindre omfang. Det kan dog være et tegn på, at virksomheder ønsker at søge udviklingsmuligheder i nye regioner.

Uanset årsagen er en spredning af eksportmarkeder og en drejning mod markeder tættere på Danmark en positiv udvikling. Det gør virksomheder mere modstandsdygtige over for uroligheder i den globale samhandel. Dermed minimeres risikoen for pludselige ændringer i handelsaftaler, valutakurser eller økonomiske nedture i enkelte lande.

Fælles for SMV’ernes entré på nye markeder er, at det kræver solid markedsindsigt, en skarp strategi og de rette partnere.

Har du et debatindlæg?

Har du kommentarer, pointer, kronikker, observationer eller andre indlæg, som du ønsker at dele med branchen? Så tøv endelig ikke med at sende dit indlæg til redaktionen@building-supply.dk.

Vi ser frem til at høre fra dig!

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078