Kommune dumper egen cykelgade til 29 millioner kroner

Det skulle ellers være så godt.
En tryg gade på cyklisternes præmisser med grønne åndehuller og plads til ophold.
Men nu viser en evaluering, som TV 2 Kosmopol er i besiddelse af, at Nordre Frihavnsgade på Østerbro ikke er blevet mere tryg, til trods for en indsprøjtning på 29 mio. kr.
Det er konsulenthuset Sweco, der har lavet evalueringen for Københavns Kommune på baggrund af de succeskriterier, der blev opstillet, da gaden blev født.
Gaden skulle for eksempel være mere tryg for cyklister, og det er her, det er gået galt.
I evalueringen kan man blandt andet læse, at der hver dag er 37 potentielle konflikter. Særligt mellem cyklister og bilister.
Derfor foreslår evalueringen, at man dropper gadens status som cykelgade, fordi det vil gøre det lettere at indføre en række andre tiltag, som kan forbedre sikkerheden, herunder en hastighedsnedsættelse.
Dansk Cyklistforbund mener, at gaden er utryg. Det skyldes blandt andet, at der er for meget trafik til, at den egner sig som cykelgade.
- Jeg vil ikke kalde det en succes. Man kan diskutere ordvalget, om det er en fiasko, men det er nok tæt på, siger Erik Hjulmand, formand for Cyklistforbundet i København.
Politikerne i Københavns Kommunes teknik- og miljøudvalg skal tage stilling til evalueringens anbefalinger i marts måned, når de har haft lejlighed til at læse den igennem.