Svampeteknologi baner vej for grønnere asfalt
Et potentielt banebrydende forsøg med svampebaseret asfalt på Femern Bælt-projektet kan ende med at åbne døre til nye muligheder for at reducere CO2-udledningen i vejbyggeri.
Teknologien er udviklet af Visibuilt og har til formål at erstatte det traditionelle oliebaserede bindemiddel bitumen med et naturligt alternativ baseret på svampemycelium.
Sund & Bælt oplyser i en pressemeddelelse, at de som bygherre for store infrastrukturprojekter har en ambition om at fremme udviklingen af grønnere løsninger, ifølge Christian Henriksen, miljø- og myndighedschef.
Teknologien, kaldet visiBIT, udnytter svampenes rodlignende netværk til at binde stenene i asfalten sammen. Dette muliggør produktion uden den intensive opvarmning, som traditionel asfaltfremstilling kræver, hvilket markant reducerer energiforbruget og dermed CO2-udledningen.
- Vores løsning er verdens første fermenterede bindemiddel til asfaltindustrien, og det er unikt, da vi ved at undgå opvarmning sænker energiforbruget drastisk, siger Line Kloster Pedersen, adm. direktør i Visibuilt.
Forsøget er et samarbejde mellem flere aktører, herunder Sund & Bælt, Femern Link Contractors, NCC og forskningsinstitutioner. Det fokuserer på at teste holdbarheden af den nye asfalttype, hvilket er afgørende for at opnå en reel reduktion i vejenes CO2-aftryk.
Visibuilt forventer, at teknologien kan anvendes til cykelstier allerede i 2026.
Kort om Visibuilt
- Visibuilt blev stiftet i begyndelsen af 2023 af virksomhedens direktør Line Kloster Pedersen, der har en baggrund indenfor bioteknologi.
- Forsøget er blevet til i samarbejde mellem Sund & Bælt, Visibuilt, Femern Link Contractors (FLC), NCC, DTU, Københavns Universitet, The National Research Centre for the Working Environment (NFA), We Build Denmark og Erhvervshus Sjælland.
- Danmarks Tekniske Universitet, DTU, undersøger asfaltens udvikling over tid samt udfører feltmålinger, såsom temperatur, fugtighed og trafikbelastning.
- Derudover undersøgte Københavns Universitet og NFA (the National Research Centre for the Working Environment) asfaltarbejdernes eksponering under forsøget og vil sammenligne luftkvaliteten ved udlægning af visiBIT-asfalt med den bitumenbaserede asfalt.
Kilde: Sund & Bælt