Danske virksomheder prioriterer strategisk rådgivning
Strategisk rådgivning er den vigtigste serviceydelse for virksomhederne, når der søges rådgivning. Det viser tal fra Danmarks Statistik.
- Vi ser, at strategisk virksomhedsrådgivning er gået frem siden 2010, og ydelsen tegner sig nu for en fjerdedel af segmentets omsætning. Det er et positivt udtryk for, at virksomhederne forstår at prioritere det lange seje træk, når det gælder om at sætte en retning for virksomheden og ikke mindst at prioritere at købe den eksterne rådgivning, der er nødvendig i den sammenhæng, forklarer Anne Køster, konsulent i Dansk Erhverv.
Udover strategisk virksomhedsrådgivning er public relations og kommunikation den gren, der har vundet mest terræn i 2012. Således steg public relations og kommunikationsydelsers andel fra at udgøre 7 procent af den samlede omsætning i 2010 til at udgøre 10 procent i 2012.
Læs også: Byggeriets forventninger står i stampe
Ifølge Anne Køster fra Dansk Erhverv er fremgangen inden for public relations og kommunikation et tegn på, at virksomhederne i højere grad har fokus på deres omdømme og image.
- Der har de seneste år været en tendens til øget opmærksomhed på både virksomhedsledere og bestyrelser, som i offentligheden drages til ansvar for virksomhedernes resultater. Måske derfor ser man, at rådgivning indenfor disse områder i højere grad prioriteres. Public relations og kommunikation er ikke blot ’nice to have’, men i høj grad ’need to have’. Tallene kan være et udtryk for, at man i direktioner og bestyrelseslokaler har erkendt dette, siger Anne Køster.
Styring af virksomhedsprocesser lå i 2010 side om side med strategisk virksomhedsrådgivning med hver 19 procent af den samlede omsætning. I 2012 er serviceydelser vedrørende styring af virksomhedsprocesser imidlertid gået to procent tilbage og lander dermed på andenpladsen med 17 procent af den samlede omsætning.
Læs også: Stigende arbejdsomkostninger er dårlige nyheder
På tredjepladsen finder man human resources, der udgør 12 procent af den samlede omsætning i 2012 mod 16 procent i 2010.
Artiklen er en del af temaet Branchetal.