Stilladstårne opført på rekordtid
Pitzner, Service 2000 og Eriksson Stilladser kom på noget af en opgave, da verdens største skib, Majestic Maersk, lagde til Kaj på Langelinie i København.
2
Billeder
Under besøget ved Langelinjekajen var 50.000 besøgende om bord. Pitzner havde opbygget trappetårne til at tage 1.000 gæster pr. time.
Pitzner stod for leverancen af trappetårnene i samarbejde med Service 2000, mens stilladsfirmaet Eriksson Stilladser leverede mandskab til opbygningen.
- Det har været en stor og krævende opgave at planlægge og udføre efter de meget skrappe krav, som Mærsk og deres samarbejdspartnere stiller. Vi blev allerede kontaktet i februar, hvor planlægningen gik i gang, fortæller afdelingschef Knud H. Pedersen, Pitzner.
Planlægning og dokumentation til mindste detalje
- Tidsplanen var meget stram. Normalt skulle der bruges tre uger på opbygningen, men vi fik kun én uge fra kajen kunne frigøres. Samtidig er der meget strenge sikkerhedskrav, når man opstiller trapper og lignende til offentlige events. Trappetårnene var fritstående, og de var beregnet til at kunne tåle en middelvind på 31 m/s – altså en stærk storm, fortsætter Knud H. Pedersen.
For at sikre tårnenes stabilitet var der fastgjort 80 stålwirer til ballastpunkter. Ud over sikkerheden var målet også at gøre trappetårnene så faste og stabile, at gæsterne ikke oplevede det som stilladser.
- Det har i hele projektet skinnet igennem, at sikkerhed og kvalitet har højeste prioritet. Alt skulle planlægges og dokumenteres ned til mindste detalje, og her har vi heldigvis kunne trække på Service 2000’s brede erfaring som eventpartner for flere af Danmarks største virksomheder, og vi har selv omfattende erfaringer som leverandør af trapper, scener, moduler og lifte til en række af Danmarks største events over hele landet. Vi råder selv om de typer og mængder af materiel, som skal til for at klare opgaver af denne type, siger Knud H. Pedersen.
Majstic Maersks besøg i København blev en stor succes med udsolgt til de time lange rundvisninger på verdens største skib, som nu indgår i containertransport mellem Østasien og Europa bl.a. med anløb i Aarhus.