Overhalingsspor til 688 millioner kroner i København rykker nærmere
Det nye og stort anlagte overhalingsspor Kalvebod i København rykker nærmere en realisering.
Kort før sommerferien meddelte Transportministeriet, at der var landet en aftale om EU-støtte på 319 mio. kr. til overhalingsspor på Kalvebod i København, og nu er der nyt om projektet.
Sund & Bælt har nemlig fremlagt en miljøkonsekvensvurdering for udvidelsen af jernbanen ved Kalvebod med overhalingsspor. Rapporten går nu i en offentlig otte-ugers høring gennem Trafikstyrelsen.
Sporet har ifølge Projektagenten, Licitationens søsterportal til overvågning af udbud og projekter, en anslået entreprisesum på 688,2 mio. kr.
Sund & Bælt har i samarbejde med eksterne rådgivere udført grundige undersøgelser for at vurdere miljøpåvirkningen af det planlagte overhalingsspor ved Kalvebod.
Overhalingssporet skal gøre det lettere at komme frem fra Roskilde via København Syd-stationen og videre til Københavns Lufthavn, og beskrives også som vigtigt for at kunne håndtere det forventede øgede antal godstog med den kommende Femern Bælt-forbindelse.
Miljøkonsekvensrapporten skal undersøge den eventuelle påvirkning på mennesker, dyr, planter, jord, vand, luft, klima og landskab. Resultaterne præsenteres sammen med strategier for at minimere negative effekter, såsom støj og vibrationer.
Anlægsarbejdet vil foregå inden for det nuværende baneterræn. Blandt andet for at sikre, at påvirkningen på det omgivende miljø mindskes. Trafikstyrelsen har nu sendt miljørapporten i offentlig høring, hvor der kan indsendes høringssvar frem til 20. december 2024.
Går alt efter planen, starter projektet i udgangen af 2025, mens det skal stå færdigt i midten af 2028.