Aarsleff og partner kræver trecifret millionbeløb efter letbane-forsinkelse
En trecifret millionregning er på vej til ejerne af Hovedstadens Letbane, som er kørt ind i en række udfordringer med anlægsarbejdet. Det vil, som letbanen oplyste for nylig, forsinke åbningen af den nordlige del af letbanestrækningen med mere end et halvt år.
Det skriver Licitationen.
Og nu viser det sig, at udfordringerne også vil medføre en markant meromkostning i omegnen af 200 mio. kr. Beløbet skal "kompensere" entreprenørerne på projektet, nemlig Aarsleff og konsortiepartneren Siemens, fremgår det af et referat fra det seneste forretningsudvalgsmøde i Region Hovedstaden, som sammen med 11 hovedstadskommuner ejer Hovedstadens Letbane.
Projektet forventes dog fortsat at kunne gennemføres indenfor rammerne af det gældende anlægsbudget, fremgår det. Merudgiften på de 200 mio. kr. skal nemlig dækkes af anlægsbudgettets reserver på samlet 336 mio. kr.
Jakob Thomasen, bestyrelsesformand i Hovedstadens Letbane, mener "slet ikke", at merudgiften på de 200 mio. kr. skal betragtes som en fordyrelse af projektet.
- Det ligger fuldstændig inden for den økonomi, vi har i vores budget, siger formanden, der ikke ønsker at kommentere sagen yderligere. Han henviser i stedet til Hovedstadens Letbane.
Her forklarer man, at forsinkelsen på projektet først og fremmest skyldes en række "særlige udfordringer" på strækningen i Gladsaxe og ved Buddinge.
- Vi har bedt om frigivelse af de her penge, for at vi kan understøtte den nye tidsplan, som vi har annonceret, siger Henrik Bendsen, projektdirektør i Hovedstadens Letbane.
Ambitionen er ifølge projektdirektøren, at den nye letbane kan bygges færdig inden for det nuværende budget.
- Vi siger, at det budget, vi har, er tilstrækkeligt til, at vi kan nå i mål med projektet.
Aarsleff har ingen kommentarer til sagen.