Vola banker gennemløbstiden i bund
Ingen kunder, ingen maskinlarm. Et grænseoverskridende, men succesfuldt skridt for badeværelsemærket.
Vola fabrikerer badeværelseinventar i luksusklassen og gør det nu hurtigere end nogensinde. Til gengæld står maskinerne oftere stille. Forvirret? Forklaringen er enkel.
Det fortæller Peder Nygaard, fabriksdirektør hos Vola i Horsens, som producerer badeværelseinteriør i den højere, luksuriøse prisklasse, og forandringen skyldes ifølge Peder Nygaard, at man især har brugt lean-filosofien til at nedbringe gennemløbstiden med revolutionerende kraft.
Man er groft sagt gået fra at lade fabrikkens maskiner drøne løs i døgndrift til kun at lade dem køre, når der er tilsvarende ordrer fra kunder.
- Når vi bare lod maskinen køre, var det fordi, vi havde en enorm fokus på stykprisen. Den bliver lav, når man masseproducerer. Men man glemmer bare, at man ikke tjener nogen penge, hvis man ikke sælger det, man har lavet, siger han.
- Og man glemmer de omkostninger, der er ved at have det liggende på lager, når lageret skal forrentes og håndteres.
Lager koster dyrt
Lageret er af samme grund mindsket voldsomt, siden man for 12 år siden begyndte forandringsprocessen. Dengang havde man for 16 millioner kroner på færdigvarelageret. Nu har man for 800.000 kroner.
En særlig ulempe ved rutinemæssig masseproduktion var, at man dårligt havde plads til, at kunder kunne komme ind fra højre og få specialproduceret efter sit ønske. Det er Vola ifølge Peder Nygaard blevet langt stærkere til.
- Men vi er på ingen måde i mål, siger Peder Nygaard om Vola's lean-proces, der foreløbig har varet i cirka 12 år.
Specialproduktion er vejen frem
Han fortæller, at det har været en større kulturforandringsproces, som ikke er sket over en nat og at der stadig er behov for at bearbejde medarbejdernes holdning.
- Der var jo indlejret en grundliggende filosofi i alle medarbejdere om, hvordan det er rigtigt at producere, og den filosofi er i høj grad stadig indlejret, siger han.
Og idéen om lavere gennemløbstid skal også udbredes til andre områder i virksomheden.
Det bliver næste udfordring: At mindske gennemløbstiderne på virksomhedens mere smalle og specialbestilte produkter. Det er særligt de produkter, som ifølge Peder Nygaard er afgørende for, at man overhovedet kan have en produktion i Danmark.
- Det er ting, man ikke kan masseproducere, men som vi så at sige er nødt til selv at opfinde fra gang til gang.
Building Supply sætter fokus på lean
Building Supply vil i de kommende uger have særlig fokus på lean med en mindre række af artikler, som alle behandler emnet.
Redaktionen hører gerne fra folk, der har gjort sig gode såvel som dårlige erfaringer med lean på virksomhedsplan. Send din historie med kontaktinformationer på denne mail.
Building Supply vil i de kommende uger have særlig fokus på lean med en mindre række af artikler, som alle behandler emnet.
Redaktionen hører gerne fra folk, der har gjort sig gode såvel som dårlige erfaringer med lean på virksomhedsplan. Send din historie med kontaktinformationer på denne mail.
Artiklen er en del af temaet Lean.