Solcellemaster med LED kaster nyt lys over Himmerlandsstien
En nedlagte jernbanestrækning mellem Møldrup og Skals får nyt liv, når der opsættes solcellemaster med LED-lys. Det er første gang, at denne type master med intelligent styring opsættes i større sammenhæng.
- Udformningen af både solceller og gadelamper er nu så god, at det er oplagt, at opstille det ønskede lys langs stien i de to byer. Nu skal der ikke graves kabler ned til lamperne, og der bruges kun grøn energi til lyset. Derfor ser vi frem til at prøve denne mulighed af, forklarer formanden for Teknisk Udvalg i Viborg Kommune, Johannes F. Vesterby, på kommunens hjemmeside.
Den grønne løsning med solenergi og LED lys koster kommunen omkring 700.000 kr. Til gengæld er den stort set uden omkostninger, når anlægget er i drift. Anlægsomkostningerne er også lave, fordi anlægget er selvkørende uden forbindelse til forsyningsnettet.
Klar til weekenden
Opstilling af masterne sker i Skals torsdag den 29. august. I nabobyen Møldrup rejses masterne den 29.- 30. august.
I begge byer indvier man det nye anlæg fredag den 30. august. I Skals foregår indvielsen ved den gamle station, hvor lyset tændes kl. 21. I Møldrup foregår indvielsen ved Madpakkehuset. Her tændes lyset kl. 21.45.
Alfred Priess er anført som totalentreprenør og Focus Lighting med ansvar for belysning.
International opmærksomhed
Viborg Kommune mærker allerede nu interesse for den nye, grønne løsning, som er det første anlæg af sin art i Danmark. Midt i september får kommunen besøg af en delegation fra Korea, som skal kigge nærmere på solcellemasterne langs Himmerlandsstien.
- Den solcellemast, vi har valgt, er en af de bedste solcellemaster på markedet, og anlægget med det styrede, blændfrie LED lys uden CO2-udslip skal nok vække opmærksomhed blandt miljøbevidste byplanlæggere både i Danmark og udlandet, forventer Thorkild Vestergaard, civilingeniør i Viborg Kommune.
Fakta om solcellemasterne
Alfred Priess leverer solcellemasten ”Touche” med LED lampen ”Nyx” fra Focus Lighting. Solcellerne leverer strøm til et batteri i masten, og LED lamperne har så lavt et strømforbrug, at solenergien er tilstrækkelig til, at lamperne lyser med fuld styrke, når der er brug for det. Lys efter behov – eller intelligent lys - er netop et væsentligt aspekt i den grønne løsning. Det fungerer ved hjælp af sensorer i lamperne, som registrerer trafik på stien. Lamperne kommunikerer indbyrdes og skruer op og ned for lyset efter behov. Når der ikke er trafik omkring lamperne, vil lyset være dæmpet til ca. 10% af fuld styrke.