Hård kritik: By & Havn vil bruge 43 millioner på konsulenter
By & Havn efterlyser i et udbud til 43 mio. kr. et kreativt kommunikationsbureau, der kan stå for udviklingsselskabets kommunikation de kommende fire år.
Københavns Kommune ejer 95 pct. af By & Havn, mens staten ejer de sidste 5 pct., og selskabet skal derfor have godkendt sin forretningsstrategi af politikerne i kommunens økonomiudvalg hvert kvartal.
Men da det blev godkendt i november, var udbuddet ikke nævnt, og fem borgmestre, der sidder i udvalget og repræsenterer et bredt flertal i byrådet, efterlyser derfor information om, hvad pengene skal bruges på, skriver Byrummonitor.
- Jeg er i hvert fald ikke blevet præsenteret for det, og 43 mio. kr. er meget, når man sammenligner med, hvad store erhvervsorganisationer bruger på kommunikation årligt. Og når vi som politikere og medejere ser noget, der stikker så meget ud, så forholder jeg mig naturligvis kritisk til det, siger beskæftigelses- og integrationsborgmester Jens-Kristian Lütken (V) til Byrummonitor.
- Jeg er rystet. Jeg går ud fra, at de har en meget, meget god forklaring, ellers regner jeg med, at de vælger ikke at gøre brug af udbuddet, siger Jakob Næsager (K), der er børne- og ungdomsborgmester.
Sisse Marie Welling (SF), sundheds- og omsorgsborgmester, synes, at de 43 mio. kr. "lyder som utrolig mange penge", og at der derfor er "brug for en forklaring fra By & Havn, så vi kan få at vide, hvad der er op og ned."
Line Barfod (EL), teknik- og miljøborgmester, at siger hun "bestemt" synes, at By & Havn skal være "mere åbne", men at det ikke betyder, at "man skal ansætte kommunikationsfolk til at fortælle om, hvor gode de er."
By & Havns kommunikationschef, Kristian Wederkinck, afviser kritikken om, at økonomiudvalget ikke er blevet informeret. Udbud er en del af det årsbudget, der bliver godkendt af By & Havns bestyrelse. Det er ikke noget, der skal godkendes på rådhuset, siger han.
- Vi følger den governance, der er på området, og hvis ejerne mener, at det skal være på en anden måde, må de jo tage det som en del af den politiske diskussion, siger kommunikationschefen.
Han fremhæver, at By & Havn, der driver en række ejendomme og byområder i Københavns Havn, blandt andet skal kommunikere til 40.000 beboere og 25.000 parkeringskunder
- Det er en kæmpe kommunikationsopgave at ramme så mange mennesker på så mange platforme, siger Kristian Wederkinck og tilføjer, By & Havn fremover bl.a. skal have mere fokus på yngre målgrupper, der "vil have kommunikation fra sociale medier".
Laura Rosenvinge, politisk ordfører for Socialdemokratiet i København og bestyrelsesmedlem i By & Havn, kalder kritikken af udbuddet for "forfejlet."
- Det er letkøbt at kritisere noget, når der står noget med branding og kommunikation og millioner. Men virkeligheden er, at vi har en virksomhed, der har brug for at kommunikere, og som før har fået at vide, at den er for lukket, siger hun.
Som en del af udbudsmaterialet er et dokument, der beskriver By & Havns ’brandposition’. Her lyder det, at udviklingsselskabets "måske største konkurrent er de forkerte fortællinger, som verserer om os," og at "der blandt den brede københavnske offentlighed er skeptiske stemmer, der er med til at bidrage til en ensidig og unuanceret fortælling om By & Havn".
Og By & Havn også været indblandet i en række omdiskuterede sager med modstand fra borgere og klimaaktivister i form af retssager vedrørende byggerier på Amager Fælled og Lynetteholm, men kommunikationschef Kristian Wederkinck afviser, at det er de sager, der har skabt et behov for udbuddet.