23948sdkhjf

Hullet er lukket på den nye Storstrømsbro

Storstrømsbroen er nu landfast ved Masnedø

Hullet på Storstrømsbroen ved Masnedø er blevet lukket. Det skete, da brodrager-elementet 19-20N blev hejst på plads mellem brodragerne bygget på land ved Masnedøs kyst og broelementerne i Storstrømmen.

- Nu er hullet mellem brodæk på land og over vand lukket, og vi har en landfastbro på begge sider af Storstrømmen. Det er en rigtig god start på det nye år, siger projektchef Niels Gottlieb i en pressemeddelelse.

- Når brodelene er landfaste, bliver det meget nemmere at transportere materialer og værktøj ud til arbejdsstederne. Fremover kan entreprenøren køre det til arbejdsstedet uden at være afhængig af en båd, så anlægsarbejdet bliver både nemmere og hurtigere, fortsætter han.

Brodragerne, der støbes på fabrikken ved byggepladsen, har hver en bestemt plads i broens forløb over Storstrømmen.

Siden oktober 2023 har broen været landfast på Falster, og broen bliver hele tiden længere og nærmer sig pylonen i midten af Storstrømmen.

- Efter nytår blev broelement 10-11S hejst op på Falstersiden, så vi har fået to nye broelementer op i første halvdel af januar. Det kan jeg kun være godt tilfreds med, siger Niels Gottlieb.

Problemer

Den nye Storstrømsbro bliver anlagt vest for den nuværende og bygges af det italiensk konsortium SBJV, der har kæmpet med forsinkelser og ekstraudgifter på projektet

Broen er tegnet af Dissing + Weitling. 

Der er tale om en bjælkebro med to vejbaner, dobbeltsporet jernbane med en maksimal hastighed på 200 km/t og cykel- og gangsti. Broens totale længde er 3,8 km, højden er 100 m, bredden 24 m og gennemsejlingshøjden 26 m.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125