23948sdkhjf

Designteams udvikler fremtidens køkkener til ældre

Nytænkning af køkkener til 65+ segmentet var på programmet, da fem designteams mødtes og blev matched med fem businessteams på en design- og innovationscamp i København.
”The Good Life Kitchen” vandt for nytænkning med blandt andet implementeret fremtidsteknologi i form af en ”hjælpende hånd”, der kan bære op til 80 kilo og væghængte automatiserede hylder.

”Living Kitchen” vandt for størst realiseringspotentiale. ”Living Kitchen” bygger på ideen om, at køkkenet understøtter og gør det nemmere for den ældre selv at lave mad og trives i køkkenet som boligens primære rum.

Designcampen er en del af det fælles nordisk-baltiske projekt StarDust, og samlede godt 85 designstuderende, businessfolk og design-, bolig- og livsstilseksperter fra Danmark, Finland, Sverige, Estland, Letland, Litauen og Polen.

- Designcampen har været en succes, udtaler direktør Betina Simonsen fra Innovationsnetværket Livsstil Bolig & Beklædning, der står for campen. Hun fortsætter:

- Målet med campen har været at udvikle en række koncepter og prototyper på bæredygtige og multifunktionelle køkkener til 65+ målgruppen, og det har vi fået. Derudover har campen givet nye samarbejdsrelationer både indenfor produktion, distribution og afsætning landene imellem. Vi har fat i et område, der kan bidrage til dansk eksport – et uopdyrket marked. Det har producenterne i særlig grad fået hjælp til at komme i gang med, og de har fået nye vinkler på køkkenet og dets brugere – 65+ segmentet, blandt andet fordi opgaven har været lagt i hænderne på de unge designere.

Mulighed for at etablere kontakter
Henrik Knudsen, salgschef og partner i det danske firma CompoTeck, der er underleverandør til træ- og møbelindustrien og en af virksomhederne på vinderteamet ”Living Kitchen”, fortæller:

- Jeg er blevet meget inspireret af designcampen og mødet med de unge designstuderende. Jeg har fået indblik i designprocessen. Det er nyt for mig, at designere arbejder så analytisk i starten af processen, det er positivt. Det var interessant at få mulighed for at indgå i en synergi med dem og se tilblivelsen af nye koncepter og produkter.

Henrik Knudsen tilføjer, at han finder det bekymrende, at så få store danske køkkenvirksomheder har set det potentiale, som designcampen er. Selv fik han en unik mulighed for at etablere en række kontakter til Polen, de nordiske og baltiske lande, som han ikke kunne få andre steder, og som nu skal undersøges nærmere.

Kasper Schwartz på 26 år er udover at være på vinderholdet med ”Living Kitchen” kandidatstuderende på Industriel Design linjen på Kunstakademiets Designskole.

- Vi tror helt sikkert, at vores projekt har potentiale, men der ligger en omfattende produktudvikling forude, især hvad angår de tekniske forhold i projektet, som også betyder involvering af diverse virksomheder og leverandører og ikke mindst brugere, siger Kasper.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094