23948sdkhjf

M.J. Eriksson har skabt en ny base til Danmarks F35-kampfly

M.J. Eriksson har spillet en stor rolle i byggeriet af den nye luftbase til F-35 kampflyene. Krævende og kompleks opgave, lyder det

På Flyvestation Skrydstrup, eller ”Fighter Wing”, som er stedets militære navn, har M.J. Erikssons Construction-afdeling brugt de sidste par år på skabe en ny base til Danmarks nye F35-kampfly.

Oprindeligt skulle flyvestationens F16 hangarer blot ombygges til F35, da det var planen at udfase F16 tidligt. Men af flere årsager blev det besluttet at bygge nye hangaretter, en letvægtsvariant af hangaren, til F35-flyene i stedet. Et stort held, da udfasningen af F16-flyene er udskudt, bl.a. grundet krigen i Ukraine.

M.J. Eriksson har spillet en meget central rolle i tilblivelsen af den nye flyvebase med udførelse af alt fra anlægsarbejder i terræn, missilvolde, start- og landingsbaner til selve råhus-byggeriet i stål og beton for både kommandocentralen og hangaretterne til flyene.

Projektchef Karen Helmart fra Forsvarets Ejendomsstyrelse har siddet i spidsen for hele byggeriet de sidste tre år, og hun har oplevet løsningsorienterede samarbejdspartnere i byggeprocessen.

- Vi har jo en kompleks organisation fra statens og militærets side, men vi har også haft en masse udfordringer de sidste syv år, som ingen af os har erfaring med. Generelt synes jeg, alle har været villige til at gå konstruktivt ind i problemstillingerne, og der har været både fleksibilitet og tillid over hele linjen, siger Karen Helmart.

Anderledes krav til byggeri og organisation

Også M.J. Eriksson har prøvet kræfter med nye fagområder og atypiske sikkerhedsudfordringer, og det har stillet store krav til både fagligheden, planlægningen og samarbejdet, fortæller Head Of Construction, Michael Duelund.

Udover de betydelige krav til den militære sikkerhed og fortrolighed på projektet, har projektet også været underlagt skrappe krav fra de amerikanske leverandører af flyene. Derfor har flere løsninger været så særegne, at hverken byggefolk eller stat har prøvet kræfter med dem før.

Ifølge Karen Helmart er det den gode dialog, der har sikret projektets fremdrift og færdiggørelsen til 1. oktober i år, hvor den officielle overdragelse blev markeret med bl.a. royalt besøg og fly i luften.

- Alle har taget ejerskab og haft mod til at finde løsninger og træffe de rigtige beslutninger. Jeg har oplevet, at alle parter har haft stor forståelse for hinandens positioner og udfordringer, og det er grunden til, at vi har kunne lykkes med at komme i mål, siger projektchef Karen Helmart.

Samme oplevelse har Michael Duelund haft. 

M.J. Erikssons del af projektet er udført i joint venture med 5E-Byg og blev afleveret 1. september – en måned før den endelige overdragelse af nøglerne.

- Det har været et utrolig spændende, men også meget krævende og komplekst projekt. Vi er kommet rigtig godt i mål, men det skyldes absolut kun det utroligt dygtige projektteam på pladsen, og det gode, åbne og ærlige samarbejde, der har været blandt alle parter i byggeriet, siger han.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079