Elinstallatør dropper populært socialt medie
Som en foranstaltning for at beskytte egne og kunders data og for at undgå at støtte tvivlsomme datapraksis har el-installatøren VS Automatic besluttet at stoppe brugen af det sociale medie TikTok.
- Tiktok har uden tvivl et stort potentiale som et markedsførings- og engagementværktøj, men det rejser samtidig betydelige bekymringer om datasikkerhed og privatliv. På baggrund af disse bekymringer har VS Automatic besluttet at sætte deres strategiske brug af Tiktok på pause, siger marketingansvarlig Tim Hjortshøj i en pressemeddelelse.
Her fremgår det videre, at virksomheden fra Horsens er parat til igen at gøre brug af platformen, "når der er indført regulering og forbedringer vedrørende beskyttelse af brugernes data".
Virksomheden hæfter sig blandt andet ved, at Tiktok blandt andet overvåger brugernes enheds mærke og model, operativsystemversion, mobiloperatør, browserhistorik, app- og filnavne og -typer, tastaturmønstre eller rytmer, trådløse forbindelser og geolokalisering.
Derudover registrerer TikTok ifølge el-installatøren også personligt identificerbare oplysninger samt brugerdata, der er indsamlet fra andre kilder, såsom alder, billeder, personlige kontakter, civiltilstand, præferencer og andre data, der er indsamlet gennem dens single-sign on-funktion
Virksomheden er ikke ene om at gå væk fra TikTok. Blandt andre Dansk Erhverv har meldt ud, at medarbejdere ikke må bruge appen på deres arbejdstelefoner og andet, der relaterer sig til arbejdet.