23948sdkhjf

Overtog fars forretning: Nu laver han tocifret millionoverskud

Med eksplosiv vækst og rekordregnskab har Woodupp skabt en masse larm, og det er paradoksalt, for virksomheden tjener penge på at fjerne den

- Der har været fart på, og meget af væksten kommer fra helt nye markeder eller vækst på markeder, hvor vi inden for de seneste år er entreret, siger Mads Vesterby Hansen til Wood Supply.

Mads Vesterby Hansen er Woodupp Groups 31-årige ejer og CEO. Selvom Woodupp-produktet ikke er gammelt, så kender næsten alle panelernes look. På en lydisolerende filt er monteret MDF-lister og oven på dem egefiner. Resultatet er et formsprog, som vedkender sig den danske guldreserve af møbeldesign, for som Mads Vesterby Hansen udtrykker det, ”det kan næsten ikke undgås, at man læner sig op ad den nordiske designtradition.”

I sidste regnskabsår havde Woodupp Group et overskud på godt 44 mio. kr. efter skat. Året før var overskuddet 18,6 millioner kroner, men det dækkede kun et halvt år, for selskabskonstruktionen er ung. Egenkapitalen er i samme periode vokset fra 79 mio. kr. til 122 mio. kr., og virksomheden har i dag en soliditetsgrad på næsten 80 pct.

I nyere tid har man opkøbt en fransk samarbejdspartner, man har entreret på det amerikanske marked, og man har forøget overskuddet under covid, hvor råvarepriser ellers steg til det groteske. Og der er ingen tegn på opbremsning. I ledelsesberetningen hedder det, at ”målsætningen [er] at udvikle virksomheden i fortsat højt tempo.”

Eksportsucces

Under Woodupp Group ligger to selskaber, PVH Production og så Woodupp A/S. Det er PVH Production, som leverer den håndværksmæssige kunnen og know-how. Den virksomhed er stiftet af Mads Vesterby Hansens far, og han hedder Per til fornavn.

- Min far har altid drevet egen virksomhed i Ribe, hvor han har leveret finer i fiksmål til danske og tyske møbelfabrikker, og jeg er vokset op i virksomheden, fortæller Mads Vesterby Hansen.Altså, familien Vesterby Hansen fra Ribe har forstand på finer. Til næste år har virksomheden 35-års jubilæum, og Per Vesterby Hansen leder stadig produktionen på fabrikken.

Med akustikpanelers popularitet i danske byggemarkeder er det nærliggende at tro, at det danske marked trækker læsset for Woodupp, men det er forkert.

- Danmark udgør en brøkdel. Det er ikke meget, vi sælger i Danmark i forhold til vores samlede omsætning.

I det forgange år har traditionelle danske eksportmarkeder været motoren, og særligt Holland fremhæver Mads Vesterby Hansen som et overraskende godt marked.

- På det hollandske marked har det fungeret rigtigt godt. Her er det skandinaviske design kendt og værdsat. Andre markeder er også ved at komme rigtig godt med.

Hårde tider skaber innovation

Woodupps succes er ikke historien om fire bordfodboldspillende venner, som får en god ide på en trendy cafe. Det er snarere historien om en solid familievirksomhed, hvor næste generation finder et nyt marked.

- PVH Finer, som i dag hedder PVH Produktion, har egentlig været en succesfuld virksomhed, men på et tidspunkt forsvinder træet fra køkkenerne, og alt skal pludseligt være hvidt eller sort. Samtidig oplever verden en finanskrise, og det er ikke nogen hemmelighed, at i perioden efter havde fabrikken det svært. Men på det tidspunkt boede jeg i Aarhus, fortæller Mads Vesterby Hansen.

Mads Vesterby Hansen læser i 2015 markedsføringsøkonomi i den jyske hovedstad, og for at undgå at gennemføre et obligatorisk praktikforløb i en fremmed virksomhed, stifter Mads Vesterby Hansen sin egen, og så tager han sig selv i praktik.

- Ideen med virksomheden var at lave en web-baseret forretning, hvor vi kunne sælge små, simple produkter direkte til forbrugeren, og som kunne produceres på fabrikken hjemme i Ribe, fortæller Mads Vesterby Hansen.

- I begyndelsen er webshoppen et halvtidsforetagende, hvor jeg den anden del af tiden sidder i administrationen i min fars virksomhed. På et tidspunkt forsøger vi os med akustikpanelet i webshoppen. Vi lægger det på Instagram, Facebook osv. Fra da af ruller snebolden. Det viser sig, at der er en kæmpe efterspørgsel, siger Mads Vesterby Hansen.

Den lille halvtids-webshop fra 2015 står i dag for langt størstedelen af den ripensiske finerfabriks produktion. Virksomheden har tidligere Actona-direktør Torben Villadsen som medejer og bestyrelsesformand og det vestjyske investeringsselskab Brygge Partners som minoritetsinvestor. Mikkel Bang Knudsen er driftsdirektør og Troels Johansson er marketingsdirektør, og begge er medejere og har været med til at udvikle virksomheden siden 2019. Senest er økonomidirektør Steffen Graves Silberbauer tilføjet til ledelsen og ejerkredsen.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.139