23948sdkhjf

1.200 branchefolk skal arbejde for en bedre infrastruktur

Årets Vejforum kommer blandt andet til at handle om, hvad vi kan lære af udlandet. - Vi har alle behov for at tænke grønt, lyder det fra formanden

Hvordan gør man infrastrukturen bedre og mere tidssvarende på et tidspunkt, hvor der hele tiden kommer nye udfordringer til?

Og hvordan kan vi i Danmark hente inspiration uden for landets grænser? Det er blot nogle af de helt centrale temaer, de mange deltagere på årets Vejforum skal forsøge at blive klogere på.

- På Vejforum i december – Danmarks største vejfaglige konference – har vi i år haft udenlandske løsninger i kikkerten ud fra den devise, at vi alle har behov for at tænke grønt, bæredygtigt og innovativt, skriver Michael Kirkfeldt, drifts- og teknikdirektør Vejdirektoratet og fmd. for Vejforum, i en optaktskommentar til årets Vejforum.

- Der sker meget spændende udvikling i andre lande, som vi kan hente inspiration i, og det internationale udsyn er derfor et underliggende tema på årets Vejforum, lyder det.

Programmet i år rummer et hav af forskellige øvrige temaer, og der er blandt andet også oplæg om alt fra robotter og kunstig intelligens og til supercykelstier.

- Fokus på cykelinfrastruktur og grøn transport er voksende, og intelligente trafikstyringssystemer bliver mere udbredte, lyder det fra Michael Kirkfeldt. Men der er stadig plads til forbedring.

Der sker meget spændende udvikling i andre lande, som vi kan hente inspiration i, og det internationale udsyn er derfor et underliggende tema på årets Vejforum Michael Kirkfeldt, drifts- og teknikdirektør Vejdirektoratet og fmd. for Vejforum

- For det første er det vigtigt at arbejde tæt sammen med udenlandske kolleger og samarbejdspartnere, suge ny viden til sig og tage den med hjem til egen organisation, udveksle viden og tage del i erfaringsudveksling.

Det stopper imidlertid ikke her, og har man større interesse for, hvordan man får mindsket råstofforbruget i store vejprojekter, er der også rig mulighed for det.

Det samme gør sig gældende for bud på, hvad en optimal ladestanderstrategi er, i takt med at der kommer flere og flere elbiler på de danske veje - og hvor elnettet i sin nuværende form lægger en helt naturlig begrænsning for, hvad der rent faktisk kan lade sig gøre i praksis.

Årets konference løber af stablen den 6. december og den 7. december, og traditionen tro foregår i Nyborg på Fyn, som det altid har gjort.

Mens lokationen altid har været den samme, er der til gengæld sket en stor udvikling med årets deltagerantal, som i dag er på et helt andet niveau end oprindeligt.

Vejforum blev for første gang afholdt i 2001 med 525 deltagere og ti udstillere. Siden har det årlige arrangement udviklet sig til landets måske største faglige og professionelle forum på sit felt med op mod 1.200 deltagere.

I rekordåret 2015 var der 1.205 deltagere, og deltagerantallet ligger i dag nogenlunde stabilt med omkring 1.100 deltagere.

I Vejforums 21-årige historie har der skønsmæssigt været knap 19.700 deltagere, 850 firmaer på udstillingen, 1.000 sessioner med 1.800 udvalgte indlæg.

Vejforum forventer, at der i år vil være omkring 1.100 deltagere, 61 firmaer på udstillingen og 43 sessioner med 75 udvalgte indlæg.

Sådan var deltagerlisten sammensat i 2022

- 35 procent var kommunalt ansatte
- 24 procent var fra entreprenør- og leverandørvirksomheder
- 19 procentvar fra rådgivervirksomheder
- 8 procent var fra Vejdirektoratet (staten)
- 7 procent fra anden privat virksomhed eller interesseorganisation, og endelig
- 7 procent var fra uddannelsesinstitutioner, hovedsageligt studerende, der deltager gratis.

Kilde: Vejforum

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141