23948sdkhjf

Leverandør er på plads til vigtig del af ny busterminal

Den nye fjernbusterminal i København har været forsinket på grund af et manglende trafikstyresystem, men nu er leverandør på plads

Det har ikke været uden forsinkelser og udskydelser at få etableret en ny fjernbusterminal i København. 

Busterminalen blev vedtaget i 2020 og skulle stå klar i foråret 2023. Det blev siden rykket til sommeren 2023 og yderligere i foråret til forsommeren 2024 på grund af et manglende såkaldt intelligent trafikstyresystem. 

Men nu er en leverandør af trafikstyresystemet fundet, og projektet skrider fremad. Hele tre udbudsrunder skulle der til, skriver TV2 Kosmopol. 

Selve anlægsfasen er så fremskreden, at den del afsluttes i denne måned. Alligevel skal busserne i næsten et helt år fortsætte med at stoppe omkring DGI Byen ved Ingerslevsgade. 

Det har tidligere affødt kritik fra brancheforeningen Dansk PersonTransport. 

Busselskaberne vil hellere anvende den nye terminal selv uden et trafikstyresystem, lyder det herfra, mens Vejdirektoratet og Københavns Kommune fortsat melder, at det ud fra en økonomisk betragtning er mere hensigtsmæssigt at vente med ibrugtagelsen af terminalen, indtil trafikstyresystemet er blevet leveret.

Foruden forsinkelserne er regningen for busterminalen skudt i vejret. Oprindeligt var den budgetteret til 80,2 mio. kr., som senere blev løftet til 146 mio. kr., mens den yderligere forsinkelse på trafikstyresystemet har resulteret i et bevillingsbehov, som skal vedtages politisk. 

Det betyder, ifølge TV2 Kosmopol, at regningen i stedet når en pris på lidt over 161 mio. kr.

Ifølge Projektagenten er det ARS T&TT, der skal levere det intelligente transportsystem.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078