Byggecenterkæde tæt på halvering af overskud
Selvom bundlinjen er næsten halveret, erklærer Bauhaus’ ledelse sig tilfreds med resultatet af et 2022, hvor byggecenterkæden formåede at holde toplinjen på den gode side af 3 mia.
Det viser et nyt årsregnskab fra Bauhaus Danmark.
Her er omsætningen faldet 2 pct. til 3067 mio. kr., mens driftsresultatet har lidt et drøjere hug og er dykket fra 225 til 120 mio. kr. sammenlignet med 2021.
Ifølge ledelsesberetningen er omsætningsfaldet primært udtryk for den generelle afmatning i markedet, der kædes sammen med stigende energipriser og inflation og det deraf følgende fald i forbrugertilliden. Og ledelsen er ikke blind for, at branchen i den grad nød godt af pandemiens boost af kundernes købelyst.
“Årene 2021 og 2020 var begge påvirket af corona-situationen i Danmark som i begge de foregående år har haft en samlet positiv påvirkning af resultatniveauet, og seneste normale sammenligningsår er 2019, hvor selskabet havde et driftsresultat på 88 mio. kr.,” lyder det i årsrapporten.
IT-sikkerhed og ekspansion
Det er dog ikke kun pandemiens afledte effekter, der fortsat spøger i kulissen. Også det hackerangreb, Bauhaus blev udsat for i sommeren 2021, og som besværliggjorde forretningsdriften i ugevis, trak spor ind i 2022.
“Grundet det cyberangreb, vi blev ramt af i juni 2021, har vi i 2021 og 2022 investeret kraftigt i IT-infrastruktur til vores nordiske butiksnet og servicecentre samt etablering af en cloud-baseret serverstruktur for at imødegå fremtidige lignende hændelser,” skriver Bauhaus.
Regnskabsår | 2022 | 2021 | 2020 |
Valuta | mio. DKK | mio. DKK | mio. DKK |
Nettoomsætning | 3003,31 | 3066,79 | 3195,67 |
Bruttofortjeneste | 642,80 | 730,47 | 810,28 |
Resultat af primær drift | 119,80 | 224,83 | 294,13 |
Resultat før skat | 116,62 | 220,03 | 287,37 |
Årets resultat | 90,65 | 171,54 | 223,63 |
Balancestatus | 1301,66 | 1167,33 | 1014,63 |
Egenkapital | 842,34 | 751,69 | 580,15 |
Antal ansatte | 1134 | 1113 | 1129 |
Kilde: CVR |
Ligeledes er der i årets løb postet penge i den fortsatte ekspansion med åbningen af et nyt byggevarehus i Sønderborg - en manøvre der har medført engangsomkostninger for knapt 15 mio. kr.
Med åbningen har Bauhaus rundet 19 danske varehuse, og adm. direktør Mads Jørgensen fortalte i sommer, at det tal hurtigst muligt skal vokse til 30.
– Det er vigtigt, for jeg tror ikke, at markedet, vi er i, vokser. Enten stabiliserer det sig, eller også falder det lidt, og vi skal have en vis volumen for at holde indtjeningen – skal den øges, skal volumen også, og det bliver svært i de eksisterende enheder, lød det i august fra direktøren.
Forventningen om et marked i fortsat nedgang afspejler sig også i årsrapporten, hvor 2023 spås at ende med en omsætning på niveau med de netop præsenterede 3 mia. “hvilket reelt grundet inflation afspejler en afsætningsmæssig nedgang, da det forventes, at forbrugerne også i 2023 vil være tilbageholdende med deres forbrug,” lyder det.
Også på resultatfronten forventer Bauhaus, at stigende omkostninger til blandt andet personale, energi og husleje vil gøre indhug i en grad, der ikke 1:1 kan indhentes af stigning i salgspriserne. Derfor forventes et resultat på niveau med 2019, der endte med et overskud på 63 mio. kr.