Odense Letbane indstiller drift: Økonomisk efterspil venter
Opdateret den 16. juli kl. 11.25
Driften af Odense Letbane har i løbet af denne uge været forstyrret som følge af komplikationer med et såkaldt facadeanker.
I den forbindelse er de øvrige blevet set efter, og der er i den forbindelse konstateret, at flere facadeankre, der fungerer som ophæng for køreledningerne, potentielt er "uforsvarligt monteret". Derfor er driften "af sikkerhedsmæssige årsager" blevet indstillet.
Det skriver Odense Kommune på sin hjemmeside.
Her fremgår det videre, at det er Comsa, der har stået for arbejdet, og at den midlertidige stop for letbanedriften "i værste fald" kan stå på i to til seks uger.
- Det er selvfølgelig enormt ærgerligt og frustrerende, at letbanen nu er nødt til at indstille driften i de kommende uger, siger borgmester Peter Rahbæk (S) og understreger, at sikkerheden altid skal komme i første række.
Af Odense Letbanes hjemmeside fremgår det, at det er mellem Tarup Center station og Ikea Station, at al letbanedrift er indstillet.
Og at det "igangværende sikkerhedstjek" er en "direkte udløber af situationen natten mellem 10. og 11. juni, hvor et facadeanker i en ejendom på Nyborgvej rev sig løs fra muren".
Det har siden forhindret letbanedriften mellem Albani Torv og Ikea.
"Fra 15. juni og frem skal der foretages et gennemgribende sikkerhedstjek og en potentiel udbedring af op til 30 facadeankre på strækningen mellem Middelfartvej og Nyborgvej", fortsættes det her.
I stedet for letbanen vil der blive indsat erstatningsbusser i perioden.
Økonomisk efterspil
Ifølge Odense Letbane er opsætningen af kørestrømmen udført af det portugiske firma Efacec, som har været underleverandør for den spanske hovedentreprenør Comsa.
Men det er Comsa, som Odense Letbane kommer til at rejse et økonomisk krav overfor, da det ifølge direktør i Odense Letbane, Dan Ravn, er Comsas, der har ansvaret for at udbedre fejl og mangler.
- Der venter et økonomisk efterspil. Vi gør selvfølgelig omkostningerne op, siger Dan Ravn, til Fyens.dk.
Direktøren har endnu ikke har overblik over, hvilket beløb det kan komme til at dreje sig om.
Voldgiftssag
I maj kom det frem, at den spanske hovedentreprenør på Odense Letbane, Comsa, ville rejse en voldgiftssag mod Odense Letbane for at få betaling for ekstraarbejde udført på den odenseanske letbane.
Den spanske letbaneentreprenør hævder bl.a., at Odense Letbane er det eneste selskab i verden, der har uddelt dagbøder i millionklassen for corona-relaterede forsinkelser.
Det forlyder, at Comsas krav mod Odense Letbane er i omegnen af 300 mio. kr. Bestyrelsesformand for Odense Letbane, Jesper Rasmussen, ville tilbage i maj ikke bekræfte et konkret tal, men sagde dog til fyens.dk:
- Jeg kan bekræfte, at forskellen mellem os var trecifret.
Letbanens udfordringer
Arbejdet med letbanen i Odense var ramt af adskillige problemer og tvister mellem projektets parter.
Ifølge de oprindelige planer skulle de første passagerer have kørt på tværs af Odense inden udgangen af 2020. Den dato blev dog allerede i februar 2019 rykket med op mod otte måneder til efteråret 2021. Dengang lød forklaringen på sammenfald med en række store byggerier i Odense, herunder en parkeringskælder under Thomas B. Thriges Gade i Odense C.
Driftsstarten på Odense Letbane blev i marts i år udskudt fra den 1. september 2021 til ”omkring årsskiftet” 2021/22. Denne udmelding blev gentaget i letbanens halvårsrapport 2021, der blev offentliggjort i midten af september.
Tidligt i oktober 2021 lød det så fra en række anonyme kilder, at letbanen ville have særdeles svært ved at blive klar til åbning ved årsskiftet 2021/22. De pegede dels på en strid med Banedanmark, der har testkørsler, dels problemer med letbanens kontrol- og vedligeholdelsescenteret i det sydlige Odense.
Åbningen blev igen skudt nogle måneder ud i fremtiden i december 2021, hvor det hed sig, at letbanen ville åbne "i foråret 2022". Det blev i januar præciseret til, at hovedentreprenøren Comsa forventede at aflevere anlægget i sidste halvdel af april - den milepæl blev nået den 26. april.
Licitationen - Byggeriets Dagblad forsøger at få yderligere kommentarer fra både Comsa og Odense Letbane, men hidtil uden held.