23948sdkhjf

Hvordan kommer vi fejl og mangler i byggeriet til livs?

Er nul fejl et realistisk mål? Det spørgsmål stillede Dansk Byggeri forleden til byggeriets aktører under et temamøde.
Dansk Byggeri har ved et temamøde med en bred kreds af byggeriets aktører fra DTU, Byggeskadefonden og Alectia diskuteret, hvordan vi får færre fejl og mangler i byggeriet, og hvordan man bedst formidler viden, metoder og processer i erhvervet.

- Og det stod klart, at godt lederskab er en effektiv vej til færre fejl og mangler i byggeriet, fortæller direktør Michael H. Nielsen, Dansk Byggeri.

Fra DTU kunne Kirsten Jørgensen med en forskningsrapport i hånden redegøre for, at det i høj grad handler om planlægning af budget og især tid.

- Den gode byggeproces er kendetegnet ved styring af underentreprenører og leverandører samt kvalitetssikring og mangelgennemgang. Og nøglebegreberne er god økonomisk planlægning og tidlig mangelgennemgang, fastslog Kirsten Jørgensen.

Et andet nøglebegreb er ”den sociale kapital”, som handler om samarbejde, tillid og troværdighed. Det opnår man bedst i form af godt tværgående lederskab – eksempelvis udført af en byggekoordinator.

Det gode lederskab er også en ledetråd for Byggeskadefonden, der har udgivet en guide til kvalitet i boligbyggeri. Her fremgår det, at komplekse eller nye løsninger er velkomne men kræver grundig projektering og gode arbejdsinstrukser. Og især en grundig og systematisk projektgranskning og tid nok til at ændre på projektet, hvis der viser sig et behov herfor.

Men er det så muligt helt at undgå fejl? Og hvad må det koste?
Eksperterne var her enige om, at det ikke er realistisk bogstaveligt talt at forvente fejlfrie bygninger i fremtiden. Men målet må gerne stå som gulerod for det samarbejde og lederskab, som skal sikre, at alle i byggeprocessen tankemæssigt er fokuseret på, at fejl og mangler skal undgås.

- Det handler om en kultur med udgangspunkt i en nulfejls-tankegang for såvel ledere som medarbejdere. Og så opstår der alligevel fejl og mangler – men det minimeres, understreger Michael H. Nielsen tilføjer afsluttende:

- Godt lederskab peger på behovet for at styrke udviklingsaktiviteter, hvor uddannelse og opkvalificering af medarbejdere, mellemledere og mestre/indehavere af virksomheder i erhvervet er i centrum. Vil vi fejl til livs, er det vigtigt at holde fokus på opkvalificering og efteruddannelse, der sikrer, at man som leder og koordinator har de nødvendige værktøjer til at køre i mål med færrest mulige fejl og mangler.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094