23948sdkhjf

KPC satser på egne styrker

KRISEKNUSER: Tilpasninger i tide og et klart strategisk fokus med arbejdsmiljø, kvalitet og opkvalificering som hjørnesten, har bragt KPC styrket igennem krisen.
Hos entreprenør- og udviklingsselskabet KPC havde man i 2007 og 2008 en klar fornemmelse af, at tingene gik i den forkerte retning.

Bankernes store lånevillighed betød, at KPC, som ikke har egne håndværkere tilknyttet, blev presset. Man kunne ikke styre prissætningen, og det blev sværere at finde kvalificerede underentreprenører til den rette pris.

Situationen krævede med andre ord nogle hårde beslutninger fra entreprenørselskabets ledelse. Beslutninger som har båret frugt i en periode, der ellers har stået i krisens tegn.

En stor kamel at sluge
- Det blev startskuddet til, hvor vi er i dag, forklarer administrerende direktør, Bo Knudsen, til Building Supply om det arbejde, som KPC gav sig i kast med. Processen indebar, at ledelsen satte sig ned og så virksomheden og de opgaver, man havde arbejdet med de forudgående fem år, efter i sømmene.

På den baggrund besluttede man fremadrettet udelukkende at give sig i kast med projekter tilsvarende dem, selskabet tidligere havde haft succes med. Det var med Bo Knudsens ord en stor kamel at sluge.

Beslutningen betød, at måden, man gjorde tingene på, skulle ensrettes, samt at man skulle finde frem til 'best practice'. Derfor valgte KPC at gå målrettet efter en arbejdsmiljøcertificering. Certificeringen kom i hus, og KPC er i 2012 blevet recertificeret. Ligeledes er ansvarlighed i forhold til miljø, energiforbrug og arbejdsmiljø nu væsentlige dele af fundamentet i KPC-nybyggerier.

Strategiens tre hjørnesten
Satsningen på arbejdsmiljø viste sig at være vigtig for KPC på flere fronter, da det samtidig blev en løftestang i arbejdet med at indføre ensrettede procedurer i hele virksomheden. Sideløbende satte man også projekter i gang, der havde til formål at løfte kvaliteten i hele selskabet. Det være sig ved systematisk arbejde med kvalitet og løbende opkvalificering af medarbejderne.

Satsningerne blev hermed kerneelementer i KPCs fokuserede strategi. En strategi, der hviler på de tre søjler; arbejdsmiljø, kvalitet og opkvalificering af medarbejderne.

Med de tre områder som ledestjerner for KPCs arbejde og udvikling, har man siden fulgt strategien. Der er løbende afsat ressourcer til opkvalificering af medarbejderne, penge til arbejdsmiljøcertificeringer og kvalitet. Det vel at mærke i en periode, hvor KPC samtidig har tilpasset og skåret i omkostningerne.

Delte virksomheden i to
Tilpasningerne i KPC omfattende også en kritisk gennemgang af selskabets omkostningsstrukturer, som gjorde det klart, at man nu måtte være endnu mere fokuseret end tidligere.

På den baggrund traf men en stor beslutning: Alle afdelinger blev nedlagt med undtagelse af Herning og København. Samtidig blev virksomheden delt i to selskaber; KPC Herning og KPC København. I den omfattende strukturændring var det dog muligt for KPC at fastholde de bedste medarbejdere.

- Dem, der så var tilbage i 2009, var det hold, der skulle være der, forklarer Bo Knudsen om situationen på mandskabssiden efter den store tilpasning. Han fremhæver, at den forholdsvist lille medarbejderskare har været en styrke i forhold til at sikre de gode resultater igennem de seneste år:

- Vi har fastholdt mantraet om at gøre det, som vi er gode til og har, eller i hvert fald bestræbt os på, ikke at begå fejl.

Afgørende at være likvide
En anden beslutning, der ifølge Bo Knudsen har været afgørende for at bringe KPC til den position, selskabet indtager i dag, er valget om at være likvide.

- Det er altid let at lyde klog set i bagspejlet. Men vi havde set, hvordan der sidst i 1980'erne og først i 1990'erne meget hurtigt kunne ske et skift i bankernes lånevillighed. Vi var meget bevidste om, at bankernes udlån til spekulative projekter ville få en ende på et tidspunkt og anså derfor likviditet som afgørende for, at vi kunne gribe mulighederne i markedet, forklarer Bo Knudsen og uddyber hvilken betydning det har haft for KPC størrelse og arbejde de seneste år:

- Vi har været blandt de virksomheder, der har fundet sin plads i markedet. Vi kom fra en større volumen, men har tilpasset os et klart defineret arbejdsområde. Kort sagt bunder successen i, at vi ikke har begået fejl. Og det er lettere, når man holder sig til det, man er god til. Vi har kæmpet med, og vi har gjort det med succes, lyder det fra KPC-direktøren.

KPCs resultater taler da også sit tydelige sprog. Allerede i 2009 lykkedes det at vende et 2008-underskud på -59 mio. kr. før skat til et plus 96,6 mio. kr. Det er sidenhen fulgt op af overskud på 74 og 70 mio. kr. i årene 2010 og 2011. Senest har KPC fremlagt, hvad der betegens som et særdeles tilfredsstillende regnskab, der viser et overskud før skat på 75 mio. kr. og en omsætning på 930 mio. kr.


Kriseknuserne
Building Supply og de øvrige brancheportaler under Industry Supply Danmark sætter i denne uge fokus på virksomheder, der har formået at knuse krisen ved at levere positive resultater i en svær tid. Redaktionen har udvalgt tre virksomheder pr. portal blandt de indsendte forslag og kårer en samlet vinder som ”Kriseknuser 2013” på tværs af Industry Supplys portaler i starten af næste uge.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156