Byggemarked foran kraftig ekspansion
Jem & fix fejrer sit 25 års jubilæum med at skrue en tak op for sine vækstambitioner. Det sker ved at åbne endnu ni lavprisbyggemarkeder i Danmark.
Så ambitiøs er meldingen fra Svend Pedersen, administrerende direktør i jem & fix, som i år fejrer sit 25 års jubilæum. Svend Pedersen har været med hele vejen, og han oplever, at gør-det-selv og discount er et populært miks i Danmark.
- Gør-det selv er en dansk kerneværdi, og når danskerne samtidig har hang til discount og lave priser, går turen i stigende grad til det nærmeste jem & fix, siger han og fortsætter:
- Danskerne er som aldrig før ekstremt prisbevidste, og det er vores store styrke i kampen om forbrugerne.
Beslutningskraft og innovation
Frem til år 2016 er ambitionen, at jem & fix skal op på 125 butikker i Danmark, to milliarder i omsætning og tjene 6 procent på bunden, det vil sige 120 millioner kroner om året. Forkromede strategier med detaljerede, fastlåste handlingsplaner har imidlertid aldrig været vejen til at opbygge et stærkt jem & fix, slår Svend Pedersen fast.
- Vi er suveræne til at tage hurtige effektive beslutninger, så vi altid er de bedste i markedet. Samtidig har vi altid udviklet undervejs, afprøvet varer, koncepter og metoder. Så åbner vi en ny butik eller får en ny vare på hylderne, herefter følger vi tæt, om det er en succes, det vil sige, om beslutningen giver et mersalg. Hvis det er en succes, fortsætter vi med initiativet, hvis det ikke rigtig batter, er vi hurtige til at aflive det nye tiltag, siger Svend Pedersen.
Uændret strategi
Det var tilbage i 1987, at Arne Løvbjerg, direktør hos Fakta, og Ib Schmidt Hansen, direktør hos Harald Nyborg, blev enige om, at der da måtte være plads til en dansk kæde af discountbyggemarkeder. De to direktører fik endnu en investor med på idéen, og i foråret 1988 åbnede jem & fix med to nye lavprisbyggemarkeder.
Ib Schmidt Hansen har været bestyrelsesformand siden byggemarkedskædens spæde start. Han mener, at jem & fix's succes grundlæggende bunder i en stor trofasthed overfor discountkonceptet:
- Vi satser på central indkøbsstyring, ingen fordyrende service, en effektiv udnyttelse af butiksarealet og kun få varenumre. Det bliver også kernen i vores fremtidige strategi, siger bestyrelsesformand Ib Schmidt Hansen.
Jem & fix A/S er en del af Harald Nyborg-koncernen og omsatte i 2012 for 1,6 milliarder kroner.