Aftale om ny Storstrømsbro i hus
Forligskredsen bag ”En grøn transportpolitik” har indgået en aftale om en ny kombineret vej- og dobbeltsporet jernbanebro inklusiv cykel- og gangsti over Storstrømmen.
- Vi får nu skudt etableringen af en ny Storstrømsbro i gang. Det er en vigtig beslutning, fordi Storstrømsbroen udgør en central del af korridoren mellem København og Tyskland, som i de kommende år vil blive væsentligt styrket med Femern Bælt-forbindelsen og den nye jernbane mellem København og Ringsted, siger transportminister Henrik Dam Kristensen.
Aftalen vækker glæde i Fonden Femern Belt Development, fordi det er med til at fjerne et usikkerhedsmoment i forhold til selve Femern Bælt-forbindelsen:
- Vi har nu en aftale, der betyder, at de 300 mio. kr. til projektering og VVM-undersøgelser er på plads. Det skaber tryghed både for Storstrømsbroen og Femern Bælt-forbindelsen. Med vækstplanen – der betyder fremrykning af nogle af Femern Bælt-forbindelsens anlægsarbejder – og dagens aftale, er vi med ét slag gået fra en ’før-periode’ til endelig at komme i gang med selve anlægsarbejdet. Nu kan vi for alvor sige, at byggeriet går i gang i 2013. Det er rigtigt gode nyheder i en tid, hvor erhvervslivet i regionen har haft svært ved at holde hjulene i gang, siger formand Svend Erik Hovmand.
En ny kombineret vej og dobbeltsporet jernbanebro inklusiv cykel- og gangsti har en skønnet anlægsudgift på 3.991 mio. kr. I 2014 vil forligskredsen tage endelig stilling til den resterende finansiering. At der er indgået et delforlig skyldes blandt andet, at det giver mulighed for at ansøge søge om TEN-T (det transeuropæiske transportnet) om støtte til projektet.
Byggeriet indledes efter planen i 2018, og broen ventes klar til brug senest ultimo 2021.