23948sdkhjf

Enemærke & Petersen klar til ny satsning

Med etablering af et nyt selvstændigt forretningsområde øger E&P fokus på renovering i andels- og ejerforeninger. Målet er en omsætning på 100 mio. kr. i løbet af 2-3 år.
Stort vækstpotentiale og voksende efterspørgsel på renovering for andels- og ejerboligforeninger får nu E&P til at etablere et nyt selvstændigt forretningsområde.

E&P andels-ejer skal fokusere på tag-, vindues- og facaderenoveringsprojekter for private andels- og ejerforeninger. Typisk foreninger fra 1-2 opgange og opefter samt i boligkarréer i brokvartererne i København samt i de større provinsbyer på Sjælland.

- Det er vores målsætning at få bygget et selvstændigt forretningsområde op med en årsomsætning på ca. 100 mio. kr. i løbet af 2-3 år. Hjørnestenen i konceptet bliver egne håndværkere, som kommer til at arbejde i multisjak eller selvstyrende teams med meget decentralt ansvar, siger Søren Faebo Larsen, markedsdirektør hos E&P, som med en årsomsætning på 100 mio. kr. forventer at kunne beskæftige 70-80 medarbejdere i den nye afdeling.

Tilbage til rødderne
Det at arbejde med renoveringsprojekter for andels- og ejerboligforeninger er ikke helt ukendt for den midtsjællandske entreprenørkoncern. Faktisk var det præcis på dette marked, at kompagnonerne Gunnar Enemærke & Jørgen Petersen startede eventyret helt tilbage i 1975.

Dengang var filosofien at samle forskellige fag – tømrere, murere og blikkenslagere – og tilbyde totalløsninger på blandt andet tagudskiftninger.

- Det er nogle af disse gamle dyder og idéer, vi vil genoplive og tilføre ny moderne viden, siger Søren Faebo Larsen, der samtidig sender en officiel undskyldning til boligforeningerne og deres administratorer og tekniske rådgivere.

- Undskyld, fordi vi I vores iver efter vækst og stadigt større byggeprojekter har glemt at holde os i øjenhøjde med vores oprindelige trofaste kunder i boligforeningerne. Nu håber vi, at de vil give os en chance til, siger han.

One-stop-shopping og Re-Lean
E&P´s fremstød kommer på et tidspunkt, hvor efterspørgslen på bygningsrenovering nærmest aldrig har været større. Ifølge Søren Faebo Larsen bruges der samlet ca. 100 mia. kr. om året på området, og for E&P er det derfor et særdeles attraktivt marked.

En netop offentliggjort rapport fra "Tænketank om Bygningsrenovering" stiller skarpt på, hvilke initiativer, der kan udvikle måden, vi renoverer på. Hos E&P har man fulgt eksperternes arbejde, og virksomheden har sideløbende udviklet egne teorier om, hvilke metoder og kompetencer der skal til for at få succes på renoveringsmarkedet.

Læs også: Her er byggebranchens Syv Bud

Rapporten nævner blandt andet one-stop-shopping, og det er en vej, som E&P også tror på. Multisjak og selvstyrende teams reducerer tidsspilde og misforståelser mellem traditionelle fagskel. Hel- eller delvis præfabrikation af elementer på byggefabrik er et andet område, hvor E&P også er klar. Og endelig forfinelses- eller gentagelsesperspektivet, hvor de samme håndværkere udfører den samme type opgaver igen og igen.

Alle tiltag tager udgangspunkt i et mangeårigt fokus omkring Lean-principper i tilpasset form, og går i sin enkelthed ud på at minimere tidsspilde, skabe bedre flow og sikre høj kvalitet og høj værdi for alle, som er involveret i renoveringsprojekterne.

- Man hører ofte, at renoveringsprojekter er forbundet med større usikkerhed og uforudsigelighed, end når man bygger nyt. Vi tror på, at meget af denne usikkerhed kan elimineres eller begrænses betragteligt via Lean-værktøjer, som arbejder med forhindringsanalyser, kritisk vej osv. Vi kalder det Re-Lean (Renoverings Lean), forklarer Søren Faebo Larsen.

Living showroom med solceller og isolering
I bestræbelserne på at give kunderne de bedste byggeoplevelser arbejder E&P med 1:1-modeller på fabrikken i Glostrup. Her inviteres boligforeninger, rådgivere og myndigheder ind for at se modeller af de løsninger, som virksomheden har tænkt sig at tilbyde på projekterne.

- Lige nu er det især solceller, ventilation og indvendig isolering, som hitter og optager kundernes opmærksomhed. Og det er en win-win-situation for alle parter, bedyrer Søren Faebo Larsen:

- Sammen får vi skabt en meget bedre balance og forventningsafstemning, når kunderne allerede inden renoveringen går i gang, har et billede af, hvordan deres projekt kommer til at se ud og fungere, når vi er færdige, forklarer han.

Udover indførelsen af et mere moderne og medarbejderdrevet produktions-set-up, markerer det nye forretningsområde sig tillige ved at introducere ny teknologi i form af blogs og sociale medier i kommunikationen med beboere, bygherrerådgivere og naboer.

- For at møde kunderne på de medier de færdes på til dagligt, vil vi bl.a. afprøve digital varsling som afløser for de 'gammeldags' papirvarslinger i folks postkasser. Det sparer tid og åbner op for en mere fleksibel beboerorientering og -dialog, slutter Søren Faebo Larsen.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.14