Råd til byggevirksomheder der er kunder i Spar Lolland
Dansk Byggeri har en række råd og anbefalinger til de firmaer, der i disse dage, som kunde i den konkursramte Spar Lolland, står i en uafklaret situation.
- Erfaringerne fra tidligere konkurser fortæller os, at det handler om at tage initiativ selv og gå aktivt ind og få skabt relationerne til en ny bank – og det hurtigst muligt, siger udviklingschef Jørn Jensen, Dansk Bygger, og fortsætter:
- Vi har naturligvis noteret os, at Jyske Bank, der overtager Spar Lolland, har meldt ud, at kunder uden aktier eller kapitalbeviser ikke kommer til at lide tab.
Tag fat revisoren
Særligt Spar Lolland havde dog i lokalområdet stærke relationer til små og mellemstore håndsværksvirksomheder inden for bygge- og anlægsbranchen. Og det kan bare ikke undgås, at Jyske Bank i en periode ikke har samme overblik over kundeforholdet. Og hvor det kan blive vanskeligt at opnå nye eller øgede kreditrammer.
Dansk Byggeri anbefaler derfor, at deres medlemmer tager fat i deres revisor med henblik på at få skabt grundlag for en åben og troværdig dialog med sine finansieringskilder.
- Som erhvervskunde i en bank er det vigtigt, at du helt overordnet kan fremlægge et budget og en forretningsplan for virksomheden. Bankerne er blevet mere forsigtige og forlanger indsigt og dokumentation for virksomhedens evne til at overleve, fortæller Jørn Jensen.
Det er ingen hemmelighed, at blandt andet byggevirksomheder kan have problemer med at opnå de nødvendige arbejdskreditter. Og det er på den baggrund, at Dansk Byggeri har samlet en række anbefalinger, som kan være nyttige for de virksomheder, som kan komme til at skulle finde en ny bank.
Udvis handlekraft og overblik
Når en bank foretager en kreditvurdering, er det - udover regnskaber og budgetter, branche– og markedsforhold - også sikkerhedsstillelse og ordrebeholdning, som er i fokus.
- Det er fx nødvendigt at vise handlekraft og overblik med budget og vurdering over indtjening, likviditet og ordrebeholdning, hvis man vil have en bank til at lytte. Og erfaringerne viser, at der er behov for ganske nøje planlægning af arbejdsgange og styring af finansiering og likviditet, hvis man vil i dialog med sin finansieringskilde, slutter Jørn Jensen.
Dansk Byggeris anbefalinger er i dag sendt til alle medlemmer på Lolland og Falster, og Dansk Byggeri er ved telefonerne for yderligere råd og vejledning i de næste dage.