Stor interesse i projektmidler
Hele 218 grupper har meldt sig på banen for at få del i Realdania-kampagnen Byggeriets Ildsjæles støtte til at gøre deres idéer til virkelighed.
I Knabstrup sydvest for Holbæk har en gruppe lokale ildsjæle gennem flere år arbejdet på at puste nyt liv det lokale teglværks nedlagte keramikfabrik. Med støtte fra Realdanias ildsjælekampagne skaber de en samlet vision for Knabstrup Teglværks store bygningskompleks gennem et forprojekt samt etablere en multisal i teglværkets bygninger. (Foto: Dansk Bygningsarv)
Gennem to ansøgningsrunder har frivillige ildsjæle kunnet søge støtte til at føre deres idéer ud i livet. En ny ansøgningsrunde er nu afsluttet, og Byggeriets Ildsjæle har modtaget i alt 218 ansøgninger fra hele landet. Med bistand fra et fagligt bedømmelsesudvalg udvælger Realdania nu op mod 30 projekter, der skal deles om de 12,5 mio. kr., som er afsat. Resultatet bliver offentliggjort i løbet af marts, og Christian Andersen, projektleder i Realdania, ser frem til at udvælge vinderne blandt de mange indkomne idéer:
- Ildsjælene er samfundets helte. De har entreprenørånd og handlekraft, og de besidder en særlig evne til at få nye idéer og udvikle projekter, der skaber stor, lokal værdi. Bunken af ansøgninger er bevis på et stærkt engagement og et godt blik hos ildsjælene for de kvaliteter og muligheder, deres lokalsamfund rummer, siger Christian Andersen.
Første ansøgningsrunde blev gennemført sidste år, og i alt modtog 32 projekter samlet 12,5 mio. kr. i støtte til projekter fordelt over hele landet, som nu er i gang med at blive realiseret.
Fakta - Byggeriets Ildsjæle
Byggeriets Ildsjæle er udviklet og gennemføres af Realdania. Kampagnen blev lanceret i 2011. Udover at støtte konkrete projekter er det målet at inspirere og kvalificere ildsjælenes arbejde og at bygge bro mellem frivillige ildsjæle og professionelle samarbejdspartere. Derudover skal kampagnen fremme netværk og dialog, så der i fremtiden udvikles og gennemføres endnu flere, bæredygtige ildsjæleprojekter.
Byggeriets Ildsjæle indeholder to ansøgningsrunder, som begge nu er afsluttede. Realdania har afsat i alt 30 mio. kr. til kampagnen.
Byggeriets Ildsjæle er udviklet og gennemføres af Realdania. Kampagnen blev lanceret i 2011. Udover at støtte konkrete projekter er det målet at inspirere og kvalificere ildsjælenes arbejde og at bygge bro mellem frivillige ildsjæle og professionelle samarbejdspartere. Derudover skal kampagnen fremme netværk og dialog, så der i fremtiden udvikles og gennemføres endnu flere, bæredygtige ildsjæleprojekter.
Byggeriets Ildsjæle indeholder to ansøgningsrunder, som begge nu er afsluttede. Realdania har afsat i alt 30 mio. kr. til kampagnen.