To hold er videre i konkurrencen om Hobro midtby
Realdania, Mariagerfjord Kommune og Trafikstyrelsen bruger knap 40 mio. kr. på byudvikling i den nordjyske by. Første fase af arkitektkonkurrencen er netop afsluttet.
2
Billeder
Forslag til den grønne kile set mod øst. (Team EDB: EBD, Entasis, adj. professor Jens Rørbech, professor Martin Zerlang, Jesper Kongshaug Architectural Lighting og EKJ Ingeniører.)
Idéerne udspringer af en konkurrence, som Mariagerfjord Kommune og Realdania netop har afsluttet første fase af. To vindere er udpeget, og deres idéer skal nu bearbejdes.
Videre i projektkonkurrencen er:
• Schønherr i samarbejde med Via Trafik, Holscher og Lindgaard Rådgivende Ingeniører.
• EBD i samarbejde med Entasis, adj. professor Jens Rørbech, professor Martin Zerlang, Jesper Kongshaug Architectural Lighting og EKJ Ingeniører.
De to forslag er meget forskellige, men dommernes begrundelse for at vælge netop de to forslag var, at de på hver deres måde vil kunne skabe rammerne for en samlet udvikling af bymidten og havnearealerne. De to teams skal nu i gang med at forfine og justere deres forslag ud fra dommernes bemærkninger, inden den endelige vinder kåres til marts næste år.
Havnegade som i 1970’erne
Team Schønherrs forslag lægger Havnegaden tilbage i det forløb, som vejen havde i 1970´erne. Dermed bliver der skabt plads til at bygge en ny bydel mellem Havnegade og Østergade samt på ”Texacogrunden” øst for Brogade. Forslaget rummer også en ny busterminal, hvor busserne holder ind til en ”ø”, hvilket dommerne vurderer, vil gøre området mere overskueligt for chauffører og passagerer.
Havnegade føres op i Østergade
Forslaget fra Team EBD fører Havnegade op i Østergade. Desuden lægger forslaget op til en ny bebyggelse langs sydsiden af Østergade, som skal grænse op til en grøn fælled med eng-karakter. Herved vil byen få en større grøn kile end i dag.
Brogade er den store udfordring
Konkurrencen om Hobro-bymidte er blevet til i samarbejde med Realdania, som har særligt fokus på Brogade og de udfordringer en så trafikeret vej ned gennem en bymidte giver.
- Mange danske byer har potentialer, der ikke bliver indfriet, fordi en stor trafikåre skærer sig ind gennem bymidten eller – som i Hobro – adskiller by og havn. Konkurrencen har givet fem gode bud på, hvordan Hobro kan beholde sin livsnerve, og samtidig bygge ny by og skabe bedre sammenhæng mellem by og havn. De to forslag har hver deres måde at løse barriereproblematikken på, som vi glæder os til at se udfoldet, siger direktør i Realdania Hans Peter Svendler.
Formand for Udvalget for Teknik og Miljø i Mariagerfjord Kommune, Preben Christensen (S), sad med i dommerkomiteen. Han har oplevet konkurrenceforløbet som en spændende mulighed for at få en kvalificeret faglig debat om, hvordan bymidtens udfordringer bedst løses.
- De to forslag – som jo ikke er færdige løsninger – rummer begge nogle stærke ideer, som vi tror på vil kunne blive til glæde for byens borgere, erhvervsdrivende og besøgende, siger Preben Christensen.
FAKTA
Økonomi
Projektet gennemføres i et samarbejde mellem Realdania, Mariagerfjord Kommune og Trafikstyrelsen. Hensigten er at skabe bedre fremkommelighed for busserne i bymidten, bedre sammenhæng mellem by og havn og nye byggemuligheder i bymidten.
Realdania bidrager med 14 mio. kr., Mariagerfjord Kommune med 14 mio. kr. og Trafikstyrelsens fremkommelighedspulje med 11,7 mio. kr. – i alt 39,7 mio. kr.
Illustrationerne
De to vinderforslag illustrerer begge en byudvikling på Nordhavnen. Dette område er ikke en del af konkurrencen, og der ændres således ikke ved fremtidsplanerne for Nordhavnen.
Dommerkomiteen bestod af:
Preben Christensen (Mariagerfjord Kommune, Udvalget for Teknik og Miljø)
Svend Madsen (Mariagerfjord kommune, Udvalget for Teknik og Miljø)
Lars Højmark (Mariagerfjord kommune, fagchef)
Tom Nielsen (Realdania, arkitekt)
Jens Kvorning (Kunstakademiets Arkitektskole – fagdommer udpeget af Akademisk Arkitektforening)
Jonas Sangberg (Polyform – fagdommer udpeget af Akademisk Arkitektforening)
Anders H. Kaas (Atkins – fagdommer udpeget af F.R.I.)
Økonomi
Projektet gennemføres i et samarbejde mellem Realdania, Mariagerfjord Kommune og Trafikstyrelsen. Hensigten er at skabe bedre fremkommelighed for busserne i bymidten, bedre sammenhæng mellem by og havn og nye byggemuligheder i bymidten.
Realdania bidrager med 14 mio. kr., Mariagerfjord Kommune med 14 mio. kr. og Trafikstyrelsens fremkommelighedspulje med 11,7 mio. kr. – i alt 39,7 mio. kr.
Illustrationerne
De to vinderforslag illustrerer begge en byudvikling på Nordhavnen. Dette område er ikke en del af konkurrencen, og der ændres således ikke ved fremtidsplanerne for Nordhavnen.
Dommerkomiteen bestod af:
Preben Christensen (Mariagerfjord Kommune, Udvalget for Teknik og Miljø)
Svend Madsen (Mariagerfjord kommune, Udvalget for Teknik og Miljø)
Lars Højmark (Mariagerfjord kommune, fagchef)
Tom Nielsen (Realdania, arkitekt)
Jens Kvorning (Kunstakademiets Arkitektskole – fagdommer udpeget af Akademisk Arkitektforening)
Jonas Sangberg (Polyform – fagdommer udpeget af Akademisk Arkitektforening)
Anders H. Kaas (Atkins – fagdommer udpeget af F.R.I.)