Jönsson sætter byggeri på skoleskemaet
Som led i et udviklingsprojekt sætter Jönsson A/S sammen med Herlev Kommune og Herlev Byskole byggeri og håndværk på skoleskemaet for eleverne i 8-klasserne.
- Som stor entreprenørvirksomhed med mange fag under eget tag har vi optimale muligheder for at give eleverne en dybgående introduktion til hverdagen og karrieremulighederne i byggeriet, og viften bredes yderligere ud via vort samarbejde JJW Arkitekter og ingeniørfirmaet Wessberg A/S, der deltager i projektet på sidelinjen, konstaterer Robert Mayer.
Han suppleres af viceskoleleder Helle Seliger fra Herlev Byskole, der påpeger problemet med, at mange elever i grundskolens afgangsklasser fravælger erhvervsuddannelserne til fordel for gymnasiet på grund af traditioner og manglende viden om de muligheder, erhvervsuddannelserne baner vej for:
- På den baggrund glæder vi os over muligheden for i tæt samarbejde med en af Herlevs store entreprenørvirksomheder at sætte uddannelserne inden for byggeri og håndværk i fokus gennem tværfaglige og projektorienterede undervisningsforløb kombineret med skemalagte besøg på virksomhedens byggepladser og værksteder.
Young Skills
- Målet er således dels gennem en målrettet indsats i grundskolens afgangsklasser at styrke elevernes viden om viften af erhvervsfaglige muligheder, dels gennem et målrettet samarbejde med Jönsson a/s og Teknisk Skole at give eleverne et helt konkret og selvoplevet indblik i byggeriets hverdag, og dels at optimere forløbet i de erhvervsfaglige uddannelser, så færre falder fra undervejs, fortsætter Helle Seliger.
20 elever fra skolens 8-klasser deltager i Young Skills, der gennemføres under overskriften ’Young Skills’ som et udviklingsprojekt under folkeskolens målbeskrivelse ”Fælles Mål” og omfatter ca. 100 skemalagte lektioner, og viceskolelederen pointerer, at også Teknisk UU-Nord deltager i projektet.
Teknisk UU-Nord betegnes - ligesom virksomhederne - som en nøglespiller i bestræbelserne på at gøre de faglige erhvervsuddannelser til et naturligt og attraktivt valg efter grundskolen. Det ligger også i kortene, at man som led i projektet skal ind at se på selve opbygningen af de erhvervsfaglige uddannelser med henblik på at reducere et alt for stort frafald.
Kvalificerede uddannelsesvalg
Helle Seliger karakteriserer i øvrigt Young Skills som et skoleeksempel på, hvordan Folkeskole, Teknisk Skole og virksomheder gennem en fælles og koordineret indsats kan styrke erhvervsuddannelserne og hjælpe de unge til en god start på arbejdsmarkedet – en karakteristik, der bakkes op fra Skoleafdelingen i Herlev Kommune.
- Det er stort, at vi i Herlev har virksomheder som Jönsson a/s, der påtager sig et socialt samfundsansvar og på eget initiativ melder ind med et tværgående udviklingsprojekt, der uden vinding for øje sætter de unge og deres udvikling i fokus. Umiddelbart får virksomheden jo kun ekstra omkostninger af at være med, konstaterer Lisbeth Møller Kristensen, der som fagchef i Kommunens Skoleafdeling har blåstemplet udviklingsprojektet og i øvrigt sidder med i projektets styregruppe.
- Det gælder om at give de unge øget viden, så de kan træffe kvalificerede valg, og vi tvivler ikke på, at vi gennem Young Skills kan være med til at give de unge en bred viden om fagene, deres indhold og karrieremuligheder, så de både rammer den rigtige uddannelse i første forsøg og derefter gør uddannelsen færdig, konstaterer Lisbeth Møller Kristensen og understreger behovet for samarbejde om at styrke tilgangen til erhvervsuddannelserne.
Holdet bag projektet - fra venstre mod højre: Arkitekt Jan Knudsen, JJW Arkitekter, adm. direktør Stig Wessberg, Wesberg A/S Rådgivende Ingeniører, viceskoleleder Helle Seliger, Herlev Byskole , fagchef Lisbeth Møller Kristensen, Skoleafdelingen Herlev Kommune, skoleleder Merete Welcher, Herlev Byskole samt adm. direktør Robert Mayer, projektleder Per Andersen og byggeleder Kenneth Petersen fra Jönsson a/s.