23948sdkhjf

Op til 100.000 m² bebyggelse på Ny Østergade arealet

Roskilde byråd har fastlagt nærmere krav til Røde Port arealet efter, at man sidste år nåede til enighed om en overordnet køreplan med 5 trin for området.
Det første led i køreplanen var en vision for arealet, som byrådet godkendte på mødet den 31. august 2011.

Næste led betød bl.a., at kommunen har været i forhandlinger med grundejerne BaneDanmark og DSB om rammer og vilkår for realisering af et byudviklingsprojekt på arealet. Forvaltningen har også forhandlet med en potentiel investor.

Endelig har forvaltningen fået lavet nærmere analyser af de tekniske og økonomiske muligheder for at løse byggemulighederne på grunden, etablering af erstatningsareal til Banedanmarks funktioner, nye forbindelser på tværs af banen og øvrige infrastrukturanlæg.

Herudover har forvaltningen sammen med Banedanmark, DSB og Freja Ejendomme aftalt en mulig videre proces og organisering af det fremtidige projektudviklingsforløb. Parallelt har der været en dialog med mulig investor, som også finder, at modellen er velegnet.

Resultaterne af forhandlingerne og analyserne har nu været til behandling i byrådet.

Byrådets behandling betyder blandt andet:
• at projektets maksimale bebyggelse bliver 100.000 m2,
• at andelen af detailhandel fastlægges til 15-20.000 m2,
• at den maksimale bygningshøjde afklares i forbindelse med en arkitektkonkurrence,
• at kravet om en ny cykelforbindelse fra Køgevej til Jernbanegade fastholdes,
• at projektet (kommende køber) skal afholde udgifterne til gangbro samt forlængelse af den,
• at omkostningerne til afledt infrastruktur afholdes af investorerne i det kommende projekt og
• at det i den kommende plankonkurrence skal indgå, hvordan parkeringen bedst indpasses,
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08