Klumme: Grøn vækst og arbejdspladser – også i traditionel industri
Anders Hundahl, CEO i Asfaltindustrien, og Lotte Regel Josephsen, laboratoriechef i Lemminkäinen, giver her et bud på, hvordan vi sparer 250 mio. kr. og samtidig skaber bedre miljø.
Men det er ikke de eneste sektorer, som kan bidrage til grøn vækst. Også traditionel industri vil gerne byde ind. Et konkret eksempel er, at der ligger en gevinst på 0,25 mia. kr., en betydelig CO2-besparelse samt mulig systemeksport og venter på stat, kommune og industri, hvis vi i Danmark bliver bedre til at genbruge affræset asfalt fra de mange motorveje, som for øjeblikket renoveres.
Lad os bryde ond cirkel i fællesskab
Asfaltbjergene i Danmark nærmer sig en millions tons. Fem procent af dette materiale er bitumen, som Danmark importerer, og som har en værdi på 0,25 mia. kr. Hertil kommer værdien af de sten- og grusmaterialer, der udgør resten.
Når vi ikke er så langt fremme med genbrug som fx Tyskland, skyldes det, at vi ikke har samme tradition for sortering af genbruget. Men nye resultater viser, at med den rette håndtering af genbrugsasfalt, kan man ligefrem forbedre vejkvaliteten.
Desværre er kunderne stadig tilbageholdende med at anvende genbrug. Derfor er virksomhederne tilbageholdende med nye investeringer, der fremmer genbrug. Som igen betyder, at der produceres mindre asfalt med genbrug. En ond cirkel, vi skal hjælpes ad med at bryde.
Vækst, arbejdspladser og et bedre miljø
Fra industriens side vil vi gerne lægge os i selen for at sortere og opbevare genbrugsasfalt bedre og investere i produktionsanlæg, der kan håndtere mere genbrug.
Til gengæld vil vi på det kraftigste opfordre kunderne – især stat og kommuner – til i højere grad at tillade genbrugsasfalt i nye veje. Ud over en konkret økonomisk og miljømæssig gevinst, vil det skabe grundlag for en systemeksport af grøn genbrugsteknologi fra danske virksomheder. Det vil skabe grøn vækst og arbejdspladser.
Dette er blot ét eksempel på, at en traditionel branche – bygge- og anlægsbranchen – kan og vil byde ind med grønne løsninger. Vi er overbeviste om, at mange andre dele af branchen har lignende gode eksempler. Hvis vi sammen tænker ud ad boksen, kan vi skabe mere vækst, flere arbejdspladser og et bedre miljø. Det kræver et samspil mellem kunder og industri – hvad venter vi på?