23948sdkhjf

Skolerenoveringer venter forude

Byggeriet venter, at der kommer til at stå ”skoler” på knap 70 procent af offentlige renoveringer eller nybyggerier i 2013. Det giver udsigt til bedre læringsmiljøer.
Knap 70 procent af de offentligt støttede renoveringsopgaver kommer sandsynligvis til at ligge indenfor renovering af folkeskoler, hvis man spørger ledere på tværs af byggeriet.

Det indikerer en ny undersøgelse, udført af kommunikationsfirmaet BullsEye Communications, som har spurgt ledere i arkitekt- og ingeniørvirksomheder samt entreprenører og bygherrer.

Bedre mulighed for at dele viden
Ifølge Arkitema Architects, som allerede energirenoverer mange skoler, vil renoveringer samtidig styrke undervisningen.

- Renoveringerne vil betyde, at vi får større skoler. Det vil – ligesom på videregående uddannelser – styrke muligheden for at dele viden og skabe synergier mellem eleverne, underviserne og institutionerne, hvor lærerne kan sparre med hinanden og give plads til elever med forskellige behov, forklarer kommunikationschef Holger Dahl fra Arkitema, der blandt andet fremhæver muligheden for at forbedre rammerne for børn med koncentrationsbesvær.

- I fremtiden vil vi udvikle mere åbne undervisnings- og lærerum, der fx kan komme til at ligge udenfor i det fri. Den nyeste forskning viser, at man stresser mere af med adgang til udendørsarealer, og det er vigtigt at tænke over i planlægningen af skoler. Samtidig vil vi netop planlægge flere rekreative områder i skolerne til idræt, fordi det styrker indlæringen hos børnene, siger Holger Dahl.

Nye lokaler hjælper ADHD-børn
Chefkonsulent i det det økonomiske sekretariat hos Kommunernes Landsforening, Jakob Lind, bekræfter, at kommunerne kommer til at bygge mange nye skoler fremover, bl.a. for at understøtte undervisningen.

- Øgede faglige krav betyder, at kommunerne må nedlægge de såkaldte landsbyskoler med få lærere og elever og mangelfulde undervisningsfaciliteter. For at optimere undervisningen skal skolerne have en vis størrelse. Det giver mulighed for at lærerne kan sparre med hinanden og udvikle deres kvalifikationer. Samtidig har mange skoler behov for ekstra it-faciliteter og at inkludere børn med ekstra behov. Det bliver i langt højere grad muligt på store skoler. Her kan lærerne bedre håndtere børn med ADHD, der kræver alternativ undervisning, fordi undervisningslokalerne er gearet hertil, siger Jakob Lind.

Han henviser bl.a. til, at flere nye skoler kan dele klasseværelserne med en skydedør, så læreren kan opdele klassen og lave særundervisning af børn med koncentrationsbesvær. Nye skoler sammentænker også undervisning med rekreative områder og idrætsfaciliteter, fordi sammenkædningen af undervisning og idræt styrker indlæringen hos eleverne.

144 virksomheder har medvirket i undersøgelsen fra BullsEye. Læs den her
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125