For 800 mio. kr. ny containerterminal ved Øresund
I fremtiden vil varer fra hele verden blive leveret direkte til København via en ny containerterminal i Ydre Nordhavn til 800 mio. kr., som åbner i 2024.
Det oplyser By & Havn i en pressemeddelelse.
Den nye containerterminal bliver på 133.000 kvm, og kommer til at have faciliteter og infrastruktur samt tilstødende arealer på mere end 260.000 kvm til håndtering af fremtidens logistik.
By & Havn er bygherre, Copenhagen Malmö Port AB (CMP) bliver operatør på den nye containerterminal.
Byggeriet betyder også, at den nuværende containerterminal flytter, så området ved Levantkaj kan blive til nye boliger, rekreative områder og flere arbejdspladser.
Containerterminalen i Københavns Ydre Nordhavn
• Prisen for at anlægge den nye containerterminal inkl. kraner, vejadgang og øvrige faciliteter forventes at blive omkring 800 mio. kr.
• Containerterminalen får to nye containerkraner, en mulighed for kajlængde på op til 550 meter og en vanddybde ned til 12,5 meter. Det er 2,5 meter dybere end den nuværende containerterminal har. Hertil nye og moderne havnefaciliteter og erhvervsbygninger.
• Der gøres plads til, at terminalen løbende kan udbygges i takt med, at godsmængderne øges og nye logistikvirksomheder m.v. kommer til.
• Den nye containerterminal bliver på 133.000 kvm, og kommer til at have moderne faciliteter og infrastruktur samt tilstødende arealer på mere end 260.000 kvm til håndtering af fremtidens logistik.
• Området, hvor terminalen placeres, er en del af et nyt jordopfyld på i alt 100 hektar i Ydre Nordhavn. Udover containerterminal skal dette område blandt andet også rumme en 28 hektar ny, stor naturpark.
• By & Havn er bygherre, Copenhagen Malmö Port AB (CMP) bliver operatør på den nye containerterminal
• Der er udarbejdet VVM (miljøvurdering) for anlæg af den nye containerterminal og meddelt miljøgodkendelse af projektet.
• Flytningen af eksisterende containerterminal åbner op for den videre byudvikling af Levantkaj, der skal udvikles til et nyt
By & Havn
– Ved at flytte terminalen til Ydre Nordhavn, kan vi komme videre med byudviklingen af Levantkaj og Sundmolen og skabe plads til almene boliger, der er til at betale. En stor, ny park og Nordhavns første folkeskole, udtaler overborgmester i Københavns Kommune, Sophie Hæstorp Andersen, i pressemeddelelsen.
– Mere end to tredjedele af alle varer, der leveres i København, har destination i hovedstaden. Ved at fastholde terminalen i Københavns Havn sparer vi CO2 på transport på land - fra kaj til kunde i københavnsområdet, og fastholder vores historiske position som aktiv erhvervshavn, tilføjer hun.
Det er By & Havn, der står for projektet, og containerterminalen skal ligge i det område, hvor By & Havn i de sidste 10 år har givet mulighed for, at primært københavnske byggerier har kunnet aflevere jord, så det kan blive genbrugt som areal til ny byudvikling.
I forbindelse med byggeriet etableres der også et stort distributionscenter, hvor målet er at få en løsning hvor containerne kan pakkes ud, og køres direkte til kunderne i stedet for først at skulle fragtes andre steder hen til udpakning.