23948sdkhjf

Spændende projekt på tegnebrættet i Silkeborg

Tre teams er udvalgt til at føre visionen for Erhvervskorridoren ved Kejlstrupvej ud i virkeligheden. Startskuddet lyder onsdag den 15. august.
Fra 2016 får 20.000 motorvejsbilister hver dag direkte udsyn til de virksomheder, der etablerer sig i den planlagte Erhvervskorridor på Silkeborg-motorvejen.

Silkeborg Kommune har store forventninger til det motorvejsnære erhvervsområde og har gennem projekt "Mellemland" formuleret nogle overordnede visioner for områdets indhold, udvikling og udseende.

Til at føre visionerne for Erhvervskorridoren ud i livet har Silkeborg Kommune og Realdania udpeget tre rådgivende arkitektteams på baggrund af en prækvalifikation.

Møller og Grønborg Arkitekter og Planlæggere i samarbejde med Transform, Grontmij, ICP (Institut for Center-Planlægning) og Boris Brorman Jensen.

Cowi i samarbejde med Effekt, KCAP, Jan Villem Van Kuilenburg, og Niels Parmo Christensen, Nybolig.

Gottlieb Paludan + Public Arkitekter i samarbejde med Buro Happold Aps, Thing & Wainø landskabsarkitekter aps og 2plus1 Idébureau

Parallelt opdrag
De tre teams skal både hver for sig og i fællesskab tegne planerne for Erhvervskorridoren. Den 15. august mødes de for første gang på den jord, der skal blive en attraktiv placering for små og store virksomheder.

Processen er tilrettelagt som et såkaldt parallelt opdrag, hvor de tre rådgivende teams i modsætning til en traditionel konkurrence kommer til at kende hinandens projekter og derfor kan 'bestøve' og trykprøve hinandens idéer undervejs.

- Vi ser frem til en utrolig spændende og inspirerende proces, hvor tre hold dygtige og motiverede rådgivere giver et bud på at skabe en visionær og bæredygtig Erhvervskorridor, der binder by og motorvej sammen, siger borgmester i Silkeborg Kommune, Hanne Bæk Olsen.

20.000 potentielle kunder
Målet med projektet er at etablere et område, der tiltrækker nye virksomheder, som ser værdien af at bo tæt på både by og motorvej.

- Erhvervskorridoren bliver et helt unikt erhvervsområde, da det som det første i Danmark ligger så tæt på motorvejen. Det giver erhvervsvirksomhederne en enestående mulighed for eksponering over for de 20.000 potentielle kunder, der hver dag kommer til at køre forbi virksomhederne, siger Hanne Bæk Olsen.

FAKTA
Modsat de fleste danske motorveje, løber Silkeborg-motorvejen gennem eksisterende by, og medfører en ny bystruktur. Et erhvervsområde på ca. 46 ha nord for ringvejen mellem Kejlstrupvej og Nørreskovbakke gennemskæres af motorvejen og ca. 25 virksomheder skal flytte for at give plads til denne. Motorvejen efterlader uden planfaglig indgriben, et område med rester af værdifuld erhvervsjord i en gammel struktur, der ikke længere er anvendelig.

Hvis motorvejen og byen skal fungere i så tæt en forbindelse, og oven i købet drage fordel af hinanden, kræver det nye holdninger til samspillet mellem bebyggelse og motorvejsanlæg. ”Erhvervskorridoren” er en vision udviklet i forbindelse med motorvejsprojektet ”Mellemland”, der beskriver et fortættet erhvervsområde, der har facader helt op til motorvejen og danner en korridor omkring den.

”Erhvervskorridoren”, er som koncept blevet godt modtaget af det lokale erhvervsliv. Erhvervslivets interesse og en god dialog med Vejdirektoratet er medvirkende til, at Silkeborg Kommune ønsker at udvikle et unikt bynært og motorvejsnært erhvervsområde.

De tre rådgivende teams er udvalgt blandt 13 ansøgere til at præsentere hver deres forslag til en helhedsplan for den nye erhvervskorridor. Forslagene skal give et bud på de planmæssige og arkitektoniske principper for området. Senere på efteråret skal de tre hold blandt andet deltage i forskellige workshops og på en studietur til Holland for at hente inspiration. Når projektet er gennemført, munder det ud i rammerne for en lokalplan.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.083