Spændende projekt på tegnebrættet i Silkeborg
Tre teams er udvalgt til at føre visionen for Erhvervskorridoren ved Kejlstrupvej ud i virkeligheden. Startskuddet lyder onsdag den 15. august.
Erhvervsbyggeri og motorvej skal ligge tæt op af hinanden, når Erhvervskorridoren i Silkeborg er etableret. (Illustration: Silkeborg Kommune).
Silkeborg Kommune har store forventninger til det motorvejsnære erhvervsområde og har gennem projekt "Mellemland" formuleret nogle overordnede visioner for områdets indhold, udvikling og udseende.
Til at føre visionerne for Erhvervskorridoren ud i livet har Silkeborg Kommune og Realdania udpeget tre rådgivende arkitektteams på baggrund af en prækvalifikation.
• Møller og Grønborg Arkitekter og Planlæggere i samarbejde med Transform, Grontmij, ICP (Institut for Center-Planlægning) og Boris Brorman Jensen.
• Cowi i samarbejde med Effekt, KCAP, Jan Villem Van Kuilenburg, og Niels Parmo Christensen, Nybolig.
• Gottlieb Paludan + Public Arkitekter i samarbejde med Buro Happold Aps, Thing & Wainø landskabsarkitekter aps og 2plus1 Idébureau
Parallelt opdrag
De tre teams skal både hver for sig og i fællesskab tegne planerne for Erhvervskorridoren. Den 15. august mødes de for første gang på den jord, der skal blive en attraktiv placering for små og store virksomheder.
Processen er tilrettelagt som et såkaldt parallelt opdrag, hvor de tre rådgivende teams i modsætning til en traditionel konkurrence kommer til at kende hinandens projekter og derfor kan 'bestøve' og trykprøve hinandens idéer undervejs.
- Vi ser frem til en utrolig spændende og inspirerende proces, hvor tre hold dygtige og motiverede rådgivere giver et bud på at skabe en visionær og bæredygtig Erhvervskorridor, der binder by og motorvej sammen, siger borgmester i Silkeborg Kommune, Hanne Bæk Olsen.
20.000 potentielle kunder
Målet med projektet er at etablere et område, der tiltrækker nye virksomheder, som ser værdien af at bo tæt på både by og motorvej.
- Erhvervskorridoren bliver et helt unikt erhvervsområde, da det som det første i Danmark ligger så tæt på motorvejen. Det giver erhvervsvirksomhederne en enestående mulighed for eksponering over for de 20.000 potentielle kunder, der hver dag kommer til at køre forbi virksomhederne, siger Hanne Bæk Olsen.