Nye metoder giver succes i Vollsmose
Under overskriften ”Visit” går man nye veje for at inddrage borgerne i den kommende udvikling af Odense-bydelen Vollsmose. Og det er en succes, lyder det fra folkene bag.
Udstillingen viser postkort med scenarier fra en måske ikke så fjern fremtid. En fremtid som borgerne er med til at påvirke via udstillingen.
Vedkommende og underholdende
Bag ”Visit” står Lasse Andersson og Mette Albrechtsen fra marketingbureauet Nulkommafem.com. De mener, at borgerinddragelse i by- og arkitekturprojekter ofte kører fast i den samme gamle skabelon. Offentlighedsfaser, høringer, tunge rapporter og borgermøder, hvor tordenskjoldssoldater møder frem og fortæller de ting, som de fleste ved i forvejen. Det har de forsøgt at gøre noget ved i Vollsmose:
- Der er brug for at vi giver borgerinddragelsen et ordentlig skud vitaminer, så den kan komme op i omdrejninger for ellers falder vi alle sammen i søvn sammen med vores byer, siger Lasse Andersson.
Mette Albrechtsen tilføjer:
- Det skal være vedkommende, underholdende og borgerinddragelsen skal møde brugerne der, hvor de er. Både hvad angår sted og kommunikation.
Udstillingens ’epicenter’ er en stor, interaktive model, hvor Vollsmoses beboere får udfoldet historien enkelt, pædagogisk og æstetisk. Via mobiltelefoner og SMS kan beboere og besøgende sende idéer og forslag, som vises på den interaktive model. Alle idéer samles i en idébank og indgår i næste fase af Vollsmoses udvikling frem mod 2020.
Udstillingen ”Visit” er indrettet i den gamle bank i indkøbscenteret Vollmose Torv. Den holder åbent frem til den 25. august. Hverdage fra 13-18 og lørdage fra 10-14.