Femern-forbindelsen får 4 milliarder i EU-støtte
Femern Bælt-forbindelsen er blevet tildelt omkring 4 mia. kr. i støtte fra EU.
Det oplyser Transportministeriet i en pressemeddelelse.
Støtten er blevet vedtaget af EU's medlemslande på et møde 21. juni og gives i perioden 2021 til 2027.
- De fire milliarder til Femern Bælt-forbindelsen understreger vigtigheden af projektet for både den danske og den europæiske transportinfrastruktur, siger transportminister Trine Bramsen (S) i pressemeddelelsen.
- Det er også meget positivt, at EU støtter udbygningen af Odense Havn, for det er yderst vigtigt, at vi er klar til den gigantiske udbygning af havvindmøller, som vi står over for.
Støttemodtager | Projekt | Beskrivelse | Projektets forventede støttebeløb i mio. kr. |
Femern A/S | THE FEHMARNBELT TUNNEL – removing the missing link on the Scan-Med Corridor | Projektet skal sikre den faste forbindelse over Femern Bælt, som er et prioriteret projekt på ScanMed-korridoren. For så vidt angår det tildelte støttebeløb dækker det over aktiviteter i perioden 2022-2025. Aktiviteterne omfatter blandt andet støbning, nedsænkning og færdiggørelsen af tunnelelementerne. | 4.027 |
Banedanmark | Deployment of ERTMS in Western Denmark | Projektet omhandler udrulning af det nye signalprogram ERTMS (European Railway Traffic Management System) på TEN-T ho- vednetstrækningen Fredericia-Aarhus-Aalborg Lufthavn. | 164 |
DSB | Installation of ERTMS on-board equipment on DSB vehicles operated on the Scan-Med Core Network Corridor | Projektet vedrører udrulning af ERTMS i dele af DSB’s togflåde, herunder udrulning af ERTMS i nye lokomotiver, nye togsæt samt de eksisterende Øresundstogsæt. | 35 |
Odense Havn A/S | Blue Gateway to European Offshore Wind Expansion | Odense Havn ønsker at forbedre havnen med henblik på at sikre mulighed for at udskibe havvindmølleelementer. Der er tildelt penge til det forberedende arbejde, der omfatter en ombygning af et eksisterende kajanlæg til håndtering af dette gods. Hertil vil havnen forbedre besejlingsforholdene ind til havnen ved at rette den nuværende sejlrende ud og samtidig sikre en større vanddybde. | 15 |
HM Entreprenør | Exit 57 – Platinum safe and secure parking on the Scan-Med TEN-T Corridor | Projektet vedrører anlæg af et sikkert parkeringsområde ved afkørsel 57 på E45 ved Horsens syd. Rastepladsen kommer til at opfylde EU’s platinkrav. | 162 |
Kilde: Transportministeriet |
Femern-forbindelsen har en økonomisk ramme på 55,1 mia. kr. ifølge projektets hjemmeside.
Projektet har også tidligere modtaget EU-støttemidler. Eksempelvis blev der tildelt 920 mio. kr. i 2017.
I alt er der tildelt EU-støtte på 4,4 mia. kr. til fem danske infrastrukturprojekter. Yderligere syv danske projekter fik afslag.
Blandt andet modtager Odense Havn 15 mio. kr. til at "forbedre havnen med henblik på at sikre mulighed for at udskibe havvindmølleelementer".
De 4,4 mia. kr. svarer til omkring 24 pct. af den samlede ansøgningspulje. 103 europæiske projekter har modtaget støtte.
Femern-forbindelsen er en tunnel, der skal forbinde Lolland med den tyske ø Femern.
Første spadestik på den danske side blev taget i starten af 2021, og tunnelen ventes at være færdig i 2029.
Planlægningen af Femern-forbindelsen har været 25 år undervejs, og byggeriet er kommet i gang langt senere, end det oprindeligt var planlagt.
Tunnelen vil være 18 kilometer lang under vandet, hvor der både kan køre biler og tog.
Det vil tage ti minutter at køre i bil gennem tunnelen og syv minutter i tog.
/ritzau/