23948sdkhjf

Rapport: Så meget bruger danskerne på boligrenovering

En ny stor undersøgelse sætter nu tal på danskernes årlige vedligeholdelsesbudget. Konklusionen er, at boligen i dag er en større identitetsskaber end både køn og nationalitet.
94 procent af danskerne mener, at en god bolig er forudsætningen for et godt liv og 60 procent mener, at den er vigtig for deres identitet.

Sådan lyder nogle af konklusionerne i rapporten "Store drømme, mindre plads", der er udarbejdet af fremtidsforskningsfirmaet Kairos Future for Outline Vinduer.

Og dermed er boligen en vigtigere identitetsskaber end eksempelvis køn og nationalitet, ifølge samme undersøgelse.

- Når vi lægger så stor betydning i at udtrykke os selv igennem vores bolig, så bliver det også vigtigt, hvad den består af. Det, der før var anonyme byggematerialer, træder i karakter og bliver mærkevarer. Vi ser denne tendens, når boligejerne køber nye vinduer og døre. De er i stigende grad opmærksomme på, at designet matcher deres egen stil og udtryk, siger direktør Mona Sloth Nielsen, Outline Vinduer.

Personligt touch
Hun forudser, at informationsteknologien i stigende grad vil vinde indpas og skabe en ny generation af smarte vinduer og døre: Informations- og tv-skærme bliver bygget ind i vinduerne, så de får nye funktioner og kan vise information, fx om udendørstemperaturen og vejrudsigten eller fotografier af børnene, billeder fra den seneste ferierejse, malerier eller anden dekoration.

Dermed øges muligheden for at give den identitetsskabende bolig yderligere et personligt touch.

Investeringer frem for omkostninger
Og danskerne er tilsyneladende villige til at betale for den vigtige bolig. Ifølge undersøgelsen bruger den gennemsnitlige dansker 10.-15.000 kr. årligt på boligen, og hele syv af ti adspurgte anser udgiften for at være en investering snarere end en omkostning.

Endvidere afslører rapporten, at hver anden dansker planlægger en større istandsættelse af boligen. Heraf vil 73 procent renovere, uanset om de kan få tilskud fra det offentlige til at gøre det.

Rapporten er baseret på en spørgeundersøgelse med 3.000 boligejere i de nordiske lande - heraf 800 danskere - samt på interviews med eksperter og trendresearch.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078