Trævirksomhed skærer fremtiden til: Vil være CO2-neutral i 2030
Trævirksomheden Keflico i Støvring lever af at levere træ og træbaserede produkter til den træforbrugende industri, projektmarkedet samt de danske tømmerhandler og byggemarkeder. Hos alle aktører spiller hensyn til klimaet en vigtig faktor, og hos trævirksomheden er man derfor også bevidst om, at der skal handles på klimaforandringerne nu, hvis forretningen skal være levedygtig i fremtiden.
Det skriver virksomheden i en pressemeddelelse, hvor man også løfter sløret for, at virksomheden har en målsætning om at være CO2-neutral i 2030. Målsætningen gælder helt konkret inden for de såkaldte scope 1 og 2, der ifølge den internationale standard for CO2-kortlægning Greenhouse Gas Protocol dækker virksomhedens egne udledninger forårsaget af virksomhedens drift.
- Med en forretningsmodel som vores mærker vi klimaforandringerne på tæt hold, fordi det har konkret betydning for de områder i verden, vi får træ fra. Skovbrande, ørkendannelser og tab af biodiversitet i Sydamerika såvel som de ualmindeligt høje temperaturer, der udfordrer skovbruget i Østeuropa, er blot eksempler på klimaforandringer, som påvirker markedet for træ og træbaserede produkter, lyder det fra adm.direktør hos Keflico Mads Stenstrop.
Solcelleanlæg på lagerhal
Keflico præsenterede tidligere på året sit regnskab for 2021, hvor både top- og bundlinjen slog rekord. Men den højere aktivitet har også medført en større CO2-udledning, der fra 2020 til 2021 voksede med 38 procentpoint. Særligt el- og brændselsforbrug fylder med en andel på 64 pct. godt i klimaregnskabet. Af den grund har Keflico i år valgt at investere i et solcelleanlæg, der skal installeres på en del af virksomhedens 14.000 kvadratmeter store lagerhal i Støvring:
- Vi har reduceret brugen af naturgas over de senere år, mens vores elforbrug er steget med 20 procentpoint siden 2018. Det kommer dog ikke bag på os. De seneste års investeringer i eldrevne trucks og nye it-løsninger har i kombination med en høj aktivitet haft en naturlig indvirkning på forbruget af el. Det har vi besluttet os for at handle på, og selvom vi i flere år har købt klimacertifikater for vores elforbrug, så har vi i år valgt at tage skridtet videre og investere i vores eget solcelleanlæg, der i første omgang skal levere minimum 20 pct. af vores samlede elforbrug, siger Mads Stenstrop.
Øger mængden af bæredygtigt træ
Keflico har i flere år arbejdet på at øge andelen af bæredygtighedscertificeret træ i henhold til certificeringsordningerne FSC og PEFC. Sidste år lykkedes det igen at hæve andelen til et nyt rekordniveau på 76 pct. af virksomhedens samlede handel med træ.
Ifølge kommerciel direktør i Keflico, Camilla Hyldgaard Thomsen, skyldes det et aktivt fokus i hele virksomheden, tætte samarbejder, en vilje i markedet samt en grundlæggende forståelse for skovens dynamikker og potentialer:
- Skovrydningen og afbrændinger af skovarealer er stadigvæk et stort problem med store konsekvenser for mennesker, dyr, planter og klimaet som helhed. Træ lagrer nemlig enorme mængder af kulstof så længe træerne er i form for anvendelse og ikke bliver afbrændt.
Vi arbejder derfor også aktivt for at fremme bæredygtigt brug af træ ved blandt andet at sætte krav til vores leverandører, indgå i tætte samarbejder samt fremme af endnu flere bæredygtighedscertificerede produkter, siger hun og tilføjer, at det ikke er en dans på roser at øge andelen af certificeret træ i virksomheden, da Keflico modsat flere af sine konkurrenter forhandler både træbaserede pladeprodukter, softwood og hårdttræ, der kommer fra vidt forskellige områder i verden, forklarer Camilla Hyldgaard Thomsem.
- Netop derfor er det afgørende for os, at vi får udbredt viden om de mange muligheder skovene og træ kan give os mennesker, når vi skal bygge en mere bæredygtig fremtid. For med mere end 60.000 forskellige træarter i verden, hvor en stor del af disse er mindre kendte, er mulighederne mange. Men det kræver viden om skovens dynamikker og træarternes potentialer. En viden som vi har i Keflico, og som vi ser en ære i at få sat i spil. Sådan kan vi også understøtte den voksende efterspørgsel på bæredygtighedscertificerede produkter på en ansvarlig og attraktiv måde, fremhæver Camilla Hyldgaard Thomsen.