Erstatning for udskiftningsmoden bro
Fornyelsen af spor mellem Struer og Langå byder også på udskiftning af en broen ved Tange. Den nye jernbanebro bliver både højere og bredere.
- Broen er moden til udskiftning, og vi benytter lejligheden til at opføre en bro, der er 1 meter højere og en meter bredere end den gamle, så eksempelvis busser til og fra attraktionerne El-museet og Tangeværket fremover kan køre under broen”, fortæller Banedanmarks projektleder Dan Rysgaard.
Mens arbejdet står på - fra 27. juni og frem til starten af august - er Bjerringbrovej spærret for trafik. Banedanmark anlægger en midlertidig vej og en midlertidig overkørsel ca. 300 meter øst for broen, så jernbanen kan krydses i arbejdsperioden.
Klipper broen i stykker
I slutningen af maj går Banedanmark i gang med forberedende arbejder. Der skal bl.a. etableres byggeplads på P-pladsen umiddelbart vest for broen og anlægges en midlertidig vej og overkørsel.
I perioden fra den 27. juni - 5. juli nedbrydes den gamle bro. Det vil foregå ved hjælp af en gravko, der henholdsvis hugger og ”klipper” broen i stykker. Herefter skal fundamentet til den nye bro opbygges, og i den forbindelse forstærker Banedanmark rørlægningen af vandløbet under broen.
Den nye bro monteres i dagene fra den 9.-11. juli. De nye broelementer – hvoraf de største vejer 5-6 ton - hejses på plads ved hjælp af en stor kran. Broen vil efterfølgende bl.a. blive forsynet med en membran, der skal beskytte betonkonstruktionen mod vand og fugt, og til sidst reetableres togsporet på broen.