Munck-selskab vinder femkamp om erstatningshavn
Det bliver Munck Havne & Anlæg, som skal etablere den midlertidige erstatningshavn i Færgehavn Nord i København, der anlægges i forbindelse med anlæg af Nordhavnstunnelen.
Det oplyser bygherren på projektet, Vejdirektoratet, som netop indgået kontrakt på opgaven, i en pressemeddelelse.
– I dag (28. september 2021, red.) har vi indgået kontrakt med Munck Havne & Anlæg A/S, fordi de samlet set havde den laveste evalueringspris, forklarer Christian Tolderlund, assisterende projektleder i Vejdirektoratet, i meddelelsen.
Fem sværvægtere i spil
Vejdirektoratet modtog i sin tid syv ansøgninger om prækvalifikation til projektet. Heraf blev fem virksomheder inviteret til at give tilbud på opgaven: Arkil, Barslund, CG Jensen, Munck Havne & Anlæg og Per Aarsleff A/S.
– Vi glæder os til endelig at komme i gang i marken, og vi i er glade for at have fået fem gode tilbud på opgaven, siger Christian Tolderlund, assisterende projektleder i Vejdirektoratet, nu.
I evalueringen af de indkomne tilbud har Vejdirektoratet – udover prisen – lagt vægt på den foreslåede projektorganisation og måden, hvorpå opgaven tænkes løst.
Der bliver tale om en komplet lystbådehavn med moler, bådbroer, klubfaciliteter og parkering, der kan fungere som fast bådplads for omkring 600 bådejere fra Svanemøllehavnen, imens Nordhavnstunnelen bygges.
Parterne kommer ikke ind på økonomien i aftalen. Vejdirektoratet har dog i udbudsbekendtgørelsen anslået værdien af arbejdet med den midlertidige erstatningshavn til 70 mio. kr.
Etablere byggeplads om kort tid
Erstatningshavnen i Færgehavn Nord er en forudsætning for, at tunnelentreprenøren kan rydde Svanemøllehavnen og anlægge en tunnel i denne del af havnebassinet.
– Vi regner med en hurtig opstart på projektet med anlæg af erstatningshavnen. Faktisk er det planen, at der allerede i slutningen af oktober i år er etableret byggeplads. Den nye midlertidige lystbådehavn skal stå færdig i sommeren 2022, så de omkring 600 både kan flyttes umiddelbart der efter, siger Christian Tolderlund.
Som en del af opgaven med etablering af en midlertidig lystbådehavn skal der også anlægges en ny optagekaj på Svaneknoppen. Den delopgave skal løses i perioden fra november 2021 – april 2022 af hensyn til brugerne af Svanemøllehavnen, så de bliver generet mindst muligt.
Fakta: Nordhavnstunnellen
● Vejdirektoratet er bygherre på projektet. Efter anlæg bliver tunnelen overdraget til Københavns Kommune, og tunnelen bliver dermed en del af det kommunale vejnet.
● Projektet finansieres af By & Havn I/S, der også står for den generelle byudvikling i Nordhavn, Københavns Kommune og det fremtidige selskab for Lynetteholmen.
● Nordhavnstunnellen er budgetteret til at koste 3,4 mia. kr. og kan efter tidsplanen forventes taget i brug i slutningen af 2027.