23948sdkhjf

Stærkstrømsbekendtgørelsen sætter gang i kæmpeprojekt

Over en seks-årig periode skal tæt på 12.000 HPFI-afbrydere indbygges i tavlerne i Københavns Lufthavne.
Københavns Lufthavne, der både omfatter Kastrup og Roskilde Lufthavn, skal over de næste fem år have indbygget knap 12.000 HPFI-afbrydere i 1600 tavler fordelt på 49 transformerstationer. Det gør det til et af Danmarks største projekter inden for fejlstrømsafbrydere.

Schneider Electric har været med som produktrådgiver og leverandør af flere tavlekomponenter samt fejlstrømsafbrydere.

Projektet er kompliceret og spændende, og Niels Svendsen fra Schneider Electric hæfter sig særligt ved det gode samarbejde, som har været med til at sikre det gode resultat.

- Det har været et godt og innovativt samarbejde mellem alle parter. Vi har oplevet, hvilken værdi det giver, når kommunikationen fra start er god mellem os som leverandør, lufthavnen, installatøren og Rambøll som det rådgivende firma. Vi har været helt tæt på de fleste processer, så vi hurtigt har haft mulighed for at rådgive og afholde produktseminarer. Det giver det bedste resultat, siger Niels Svendsen, der er key account manager for end user og infrastruktur i Schneider Electric.

Dispensation nødvendigt
Baggrunden for det enorme projekt i Københavns Lufthavn er tillæg 6B og 8 til Stærkstrømsbekendtgørelsen, som kom i 2008. De medfører, at alle afgange op til 20 ampere skal sikres med HPFI-afbrydere for at højne personsikkerheden. Dette gælder både for nye og eksisterende installationer. En HPFI-afbrydere eller fejlstrømsafbrydere, som de også kaldes, sikrer at personer ikke får stød, hvis der sker en overgang i installationen.

Opstår der en fejl i installationen, afbryder HPFI-relæet strømmen. På en række installationer vil det være meget uhensigtsmæssigt, hvis det sker. Derfor kan der gives dispensation fra HPFI-kravet af driftstekniske grunde. Det har Københavns Lufthavne fået, så alle installationer, der er direkte involveret i at holde flyene i luften og få dem sikkert ned igen, er undtaget fra det nye krav.

- En lufthavn har en række vitale installationer, hvortil strømmen bare ikke må afbrydes, forklarer Jesper Siegmann, Asset Manager og projektleder hos Københavns Lufthavne, og fortsætter:

- Det har derfor været noget af en udfordring at få implementeret det nye afsnit 8-krav. Vi var fra starten opmærksomme på, at vi ikke kunne nå det inden for den to-års frist, der i første omgang var udgangspunktet. Det var simpelthen for kort tid. Vi har derfor søgt om og fået dispensation frem til juli 2016 på baggrund af de erfaringer, der er blevet gjort i forbindelse med gennemførelsen af fire pilotprojekter.

Planlægning og kommunikation
Rambøll er rådgiver på projektet, der er delt op i 21 etaper, hvoraf de første tre er gennemført. Her er der brugt fejlstrømsafbrydere af type A, B og A SiE fra Schneider Electric.

- Vi har været nødt til at dele projektet op i mindre etaper, for ellers ville projekteringen være forældet, når vi gik i gang, fordi enkelte tavler måske ville være blevet ombygget i forbindelse med andre projekter, fortæller Ulrik Lynnerup Nielsen, chefkonsulent hos Rambøll og projektleder på HPFI-projektet. Der har af hensyn til projektets omfang været gennemført EU-udbud og indgået rammeaftale med fire installatørfirmaer, som hvert etape bliver udbudt blandt.

Projektet er ikke bare stort, det er også komplekst, for når der skal indbygges en HPFI-afbrydere skal strømmen afbrydes, og det er ikke ligetil i en lufthavn. Hver strømafbrydelse er nøje planlagt i tæt samarbejde med trafikafdelingen, standpladsdisponeringen og security, af hensyn til sikkerheden og til flytrafikken. Derfor foregår arbejdet også primært om natten.

- Strømafbrydelser skal varsles fem arbejdsdage i forvejen til de berørte områder, så de kan nå at komme med indsigelser. Og selvom der er givet grønt lys, kan vi opleve at måtte udskyde eller afbryde arbejdet, fordi et fly er blevet forsinket eller andet, inden vi kan fortsætte. Derfor er der også altid en tilsynsførende på vagt for at sikre kommunikation mellem lufthavnens driftsafdelinger og installatøren, der udfører arbejdet, forklarer Ulrik Lynnerup Nielsen.

Nyt testinterval gør tingene lettere
Fly letter og lander konstant i lufthavnene i Kastrup og Roskilde. Derfor kræver det meget planlægning at slukke for strømmen. Det gælder ikke bare, når HPFI-relæerne skal indbygges, men også når de skal testes. Og det er et stort arbejde.

- Det er et kæmpe arbejde at komme igennem de cirka 12.000 HPFI-afbrydere fordelt på et 12 km² stort område, og det har derfor været nødvendigt at ansætte en mand udelukkende til at teste. En test indebærer nemlig en kortvarig strømafbrydelse, hvilket i hvert enkelt tilfælde skal koordineres med lufthavnens drift, fortæller Jesper Siegmann.

En ny komponent har dog gjort livet lidt lettere for lufthavnens test-ansatte.

- Københavns Lufthavn har som de første fået et to-års testinterval på deres fejlstrømsafbryder, og det kan være en stor hjælp, at de nu kun behøver teste installationerne hvert andet år. Det kræver nemlig meget planlægning at slukke for strømmen i en lufthavn, forklarer Niels Svendsen fra Schneider Electric.

Projektet med at indbygge HPFI-afbrydere i lufthavnene i Kastrup og ved Roskilde forventes at være gennemført i 2016.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.282