Greenline accepterer bøde
Greenline A/S, der sælger el-artikler på internettet, har betalt en bøde på 10.000 kr. Forbrugerombudsmanden anmeldte virksomheden for at annoncere priser uden moms.
Forbrugerombudsmanden anmeldte virksomheden til politiet efter at have modtaget en henvendelse omkring annonceringen. Politiet efterforskede sagen, og på baggrund heraf anmodede Forbrugerombudsmanden politiet om at rejse tiltale i sagen og indstillede en bøde på 10.000 kr. Greenline A/S har herefter valgt at vedtage bøden udenretligt.
- Det er helt afgørende, at erhvervsdrivende i annoncer giver forbrugeren oplysninger om den samlede pris med moms, for at forbrugeren kan vurdere, om det er et godt tilbud i forhold til det, konkurrenten tilbyder. Jeg er derfor tilfreds med, at virksomheden har erkendt overtrædelsen og har betalt bøden, udtaler forbrugerombudsmand Henrik Øe.
Ifølge markedsføringslovens § 13 skal erhvervsdrivende, der annoncerer over for forbrugere, oplyse varens samlede pris inklusive alle gebyrer, omkostninger, moms og andre afgifter, som forbrugeren skal betale.
Primære kundegruppe en formildende faktor
Ved udmåling af bøder for overtrædelse af markedsføringsloven bliver der lagt vægt på overtrædelsernes grovhed, omfang og den tilsigtede økonomiske gevinst.
Ved udmåling af bøden i denne sag er der i skærpende retning lagt vægt på, at Forbrugerombudsmanden tidligere havde henvendt sig til virksomheden med orientering om reglerne, og at Forbrugerombudsmanden ville overveje en politianmeldelse ved efterfølgende henvendelser vedrørende markedsføring af priser ekskl. moms. Der blev endvidere i skærpende retning lagt vægt på, at annonceringen på internettet er tilgængelig for mange potentielle kunder. I formildende retning er der lagt vægt på, at virksomhedens kunder efter det oplyste primært er erhvervsdrivende og offentlige.